CSR RECENZIJA: F1 2017

Reca

Još od prve Codemastersove Formula 1 igre iz 2010, prekaljeni racing developer svake godine radi na tome da nam pruži najbolje F1 iskustvo koje fanovi mogu priželjkivati od igre, ali isto tako uvodi dozu zabave kako bi se igra svidjela i onima koji kamperski prate najvažniji oktanski cirkus. F1 2017 je već osma igra u serijalu, a kada je se postavi pitanje koliko je igra napredovala od one prve u serijalu; odgovorio bih nevjerojatno mnogo.

Vrijedi napomenuti da Codemasters svake druge godine izbaci F1 igru koja je vjerojatno najbolja u serijalu uz značajne promjene i dodatke. To je pravilo pratilo igre koje su izlazile parnih godina, dok su one koje su izlazile neparnih na kraju ispadale nešto lošije, pa čak i razočaravajuće poput F1 2013 i F1 2015. Prošlogodišnja F1 igra bila je najkompletnija u serijalu, pa je bilo pomalo neizvjesno kako će ovogodišnje izdanje nastaviti nakon toga. Srećom, F1 2017 je razbio prokletstvo neparnih godina i nadmašio ono što je već bilo odlično.

NOVOSTI U PRAVILIMA

Kako je ovo službena FIA Formula 1 igra tako se Codemasters trudi da poprati sve novosti koje i prava Formula 1 ima s početkom nove sezone; od pravila, izmjena u rosterima timova pa do novih bolida, koji su ove godine brži i samim time nude potpuno novo iskustvo u odnosu na prijašnje igre. Jedna od najvažnijih novosti, kako u zbilji tako i u ovoj virtualnoj izvedbi, jest ta da na raspolaganju imamo izmjenu pogonskih jedinica te još nekih dijelova bolida. To daje novu dimenziju u obogaćivanju igre sa svojevrsnim RPG elementima. Manipulacija, tj. rukovođenje tih stvari, rezervirana je samo za karijeru, dok u ostalim modovima se ne moramo brinuti oko toga.

f1-2017-slike (4)

Vozni model je unaprijeđen i to se najviše osjeti na FFB (force feedback) volana s kojeg dobivamo povratne informacije, te moram priznat kako je ovo zasigurno najbolji FFB u serijalu, a u potpunosti sam siguran da je i u samom vrhu racing igara. Uz vozni model koji je baš po mjeri – zabavan, upravljiv i točno reagira na vaše želje i mogućnosti, umjetna inteligencija ostalih vozača je kompletno prerađena i podignuta na zavidan nivo.

Na raspolaganju sada imamo izmjenu pogonskih jedinica te još nekih dijelova bolida, što igri daje svojevrsne RPG elemente.

Naravno, imamo skaliranje težine gdje od sada ne samo da svaka težina ima svoj naziv, što smo imali i prije, nego je to skaliranje izvedeno brojnim jedinicama od nule do 110. Time smo dobili još više mogućnosti da nađemo idealnu težinu u odnosu na naše mogućnosti.

f1-2017-slike (3)

AI djeluje izrazito uvjerljivo, jer smo dobili dojam da se radi o stvarnim ljudima, a ne dvadesetorici, pardon devetnaestorici kodiranih vozača. Brane pozicije, zatvaraju napade, napadaju, često reagiraju baš onako kako bi jedan F1 vozač reagirao u kriznoj situaciji. Nerijetko su baš oni najsvjetlija točka ove igre.

Protivnički vozači brane pozicije, zatvaraju prilaze, napadaju i često reagiraju baš onako kako bi jedan F1 vozač reagirao u kriznoj situaciji.

Ove godine bolidi su nešto širi, sa širim šasijama i gumama, što dovodi do pitanja: je li teže pretjecati bolid ispred sebe? Pa odgovor je i da i ne. Pošto su formule brže, veća je i razlika između timova pa samim time i bolida, ovdje značajnu ulogu igraju taktike, stanje bolida i guma, pa je veća šansa da preteknete bolid. Odgovor NE je rezerviran samo za težinu koju si namjestimo prije vožnje, ako je to na granici naše mogućnosti, jednostavnost pretjecanja je upitna.

KARIJERA

Karijera nudi imerzivno iskustvo vozača Formule 1 u kojemu ćete sa svojim timom surađivati u unaprjeđivanju bolida. Također ćete dobivati raznorazne pozive na racing evente između vikenda, ali i imati sastanke; jer zašto ne? Karijera je redefinirana samom uporabom izmjena pogonskih jedinica prilikom kojih postoje određena pravila. Najvažnije pravilo vezano je za promjenu i istrošenost mjenjača koji se smije mijenjati svakih šest utrka u toj sezoni.

f1-2017-slike (9)

Na raspolaganju su nam četiri mjenjača koji se smiju koristiti, a korištenje dodatnog mjenjača donijet će nam penale koji će se vezati kao kazna u kvalifikacijama, odnosno na startnom poretku u utrci. Ista stvar je i s pogonskim jedinicama, koja je podijeljena na pet jedinica, od kojih jedna je zadužena za snagu, pa će prekomjerno silovanje motora u utrkama rezultirati odlaženjem te jedinice.

Dalje postoje jedinice za sagorijevanje goriva, koje manipuliramo u utrci odlukom hoćemo li koristiti sporiju, srednju ili brzu mješavinu… No da ne duljimo, situacija je sljedeća. Onako kako smo se odnosili prema bolidu u utrkama i racing vikendima, tako će nam polako odlaziti i te pogonske jedinice kao i mjenjač. A na nama je da reguliramo sve to na način na koji mislimo da je najbolje i najspretnije.

f1-2017-slike (2)

Ta doza realnosti je podigla zabavnost i realnost karijere. No, neće svi naići na pozdravljanje ove odluke. Naravno da postoje igrači koji žele voziti karijeru i ne žele se toliko detaljno upuštati u regulaciju tih stvari, zbog čega tu možda fali malo jednostavnosti, što svakako treba imati na umu. Pogotovo zato što je Codemasters pronašao još jedan način kako bi obogatio već poprilično zanimljivu karijeru – ubacivanje R&D stabla.

Nije dovoljno samo biti najvještiji i najbrži vozač – istraživanje i unaprjeđivanje bolida glavna je stavka u držanju koraka s konkurencijom.

R&D je istraživanje i unaprjeđivanje, tj. glavna stavka u držanju koraka s konkurencijom. Nakon startanja karijere, kada napravite svog lika i potpišete za momčad koje želite, počinje upravo ta borba za konkurentnost. U trening programima koji su doživjeli blagi napredak u pogledu dva nova treninga gdje čuvamo gorivo i pravimo taktiku za kvalifikacije i samim time skupljamo bodove.

Ti bodovi su jedna vrsta valute kojima kupujemo razna unaprjeđenja za naš bolid, a ona su podijeljena na četiri sekcije. Kojim putem ići u potpunosti je na igraču. Postoje oni jednostavni, koji ne zahtijevaju mnogo bodova, do onih kompliciranijih i najvažnijih koji traže mnogo bodova, ali i vrijeme koje će inženjeri staviti taj upgrade u pogon.

f1-2017-slike (7)

Da nam malo zakompliciraju stvari, neke nadogradnje neće proći test, pa će stoga vrijeme koje ste uložili u nabavku tog unaprjeđenja otići u nepovrat. No, barem ćete dobiti natrag teško zarađene bodove. Ukratko, izmjena pogonskih jedinica uz restrikcije i istraživanje i unaprjeđivanje sjajno su implementirane u ovaj sustav karijere koja je samim time dobila na imerzivnosti. Drugim riječima, radi se o vjerojatno najboljoj karijeri u automobilističkim igrama.

KLASIČNI BOLIDI

Da se radi o F1 igri s najvećom količinom sadržaja potvrđuje i ubacivanje legendarnih bolida iz povijesti Formule 1. Tu su McLareni Senne, Hakkinena i Lewisa Hamiltona, Ferrariji Schumachera i Raikkonena, Red Bull Sebastiana Vettela, Williamsi Damona Hilla i Jacquesa Villeneuvea te Alonsov pobjednički Renault. Dakle svi pobjednički bolidi iz svojih osvojenih prvenstava.

Koliko se vozni model te sami bolidi razlikuju od ovih današnjih? Znatno – daleko su življi, dinamičniji i brži; rekao bih, kao životinje puštene iz kaveza i ne toliko sofisticirani kao ovi današnji. Gušt ih je voziti tako neukrotive i zbog još jedne stvari – zvuka. Zvuk je u tim bolidima fantastičan, svi ljubitelji F1 će znati cijeniti te bolide kada ih čuju kako „reže“.

f1-2017-slike (5)

Osim što 12 klasičnih bolida možemo voziti unutar različitih modova, isto je moguće i u samoj karijeri, i to u obliku raznoraznih evenata na koje smo pozvani od jednog prebogatog zaljubljenika Formule 1 koji sve te klasične bolide ima u svojoj vlastitoj kolekciji. Ljubomorni smo na njega, što drugo reći.

MULTIPLAYER I OSTALI MODOVI

Multiplayer je u svakoj racing igri jedan od važnijih modova jer se tek u njemu vidi koliko ste dobri. Multiplayer u F1 2017 nudi pregršt opcija za restrikciju i pravila koja želite postaviti prilikom hostanja utrke. Na vama je hoćete li postaviti utrku s klasičnim ili modernim bolidima, koliko će pravih protivnika biti na startu utrke te hoće li ostatak grida popuniti AI.

Osim u karijeri, klasične bolide možete voziti i u multiplayjeru.

Hostanje je napravljeno vrlo jednostavno, a sam izbornik u igri je oku ugodan i jednostavno pa je navigiranje vrlo intuitivno i lagano. Spajanje u utrku je također jednostavno i bez ikakvih problema. Sve pohvale developeru za ugodno online utrkivanje, kako pri postavljanju utrka, tako i u samim utrkama.

f1-2017-slike (10)

Osim MP-a, tu je i klasičan racing vikend, gdje možete odsimulirati bilo koji vikend Formule 1 kao što bi to bilo u karijeri. Time trial mod je tu već godinama i mnogi si ne mogu zamisliti racing igru bez istog. Natjecanje gdje se mjeri najbrže vrijeme na stazama sa svima u svijetu koji su ulogirani u igri. Naravno, igra i tu prepoznaje koje pomoći koristite, pa ako nekog ismijavate da ste brži od njega, pogledajte malo bolje – možda ipak niste bog Formule 1 sa svim upaljenim asistencijama.

PREZENTACIJA

F1 2017 grafički je dobio značajna poboljšanja u pogledu palete boja. U prezentaciji se napokon ne koristi nikakav filter s kojim bi igra izgledala čudno uz nekakve žućkaste i sl. tonove. Igra sada izgleda baš onako kako treba izgledati kada je jaka kiša, oblačno, sunčano ili noćna utrka. Asfalt djeluje daleko realističnije, a bolidi su uglađeniji i zaglađeniji nego ikad prije.

Igra izgleda ljepše no ikada, no neki stari prezentacijski problemi još uvijek su prisutni.

Ipak, jedna stvar već godinama ne izgleda dobro – sami vozači su bez emocija, djeluju kao digitalne čahure i nemaju svoju osobnost. Vettel nakon pobjede neće podignuti prst, Raikkonen neće izbaciti svoj kiseli smiješak na silu, Ricciardo neće piti šampanjac iz svoje tenisice. Sve te sitnice bi donijele još veću imerzivnost koju nam igra na tako fantastičan način gura u više situacija.

f1-2017-slike (1)

Najveće razočaranje je pak što ne dobivate nikakvu animaciju kad osvojite čitavu sezonu. Umjesto toga, igra vam da običnu pisanu poruku od vašeg tima u stilu: „Hej, bravo osvojio si prvenstvo, ajmo dalje, nova sezona.“ To jako ruši imerzivnost cijele karijere koja je toliko prokleto dobro osmišljena i realizirana.

Sama prezentacija F1 utrke i općenito F1 vikenda pati od istog. Komentator na isti način čita najavu utrke kao i prijašnjih godina, gotovo bez ikakvih promjena. Nova službena grafika prije utrke donosi plus na imerzivnost, no ista definitivno fali kada tijekom utrke želite saznati tko je na kojoj poziciji.

f1-2017-slike (6)

Staze izgledaju fenomenalno, od pogleda iz zraka, do same staze iz bolida u pokretu. No, kada dođe do proglašenja pobjednika onda se vidi sva reciklaža prošlih F1 igara. Nasreću, tu je novost animirane publike i svih zaposlenih oko staze, gdje ako usporite oni postaju življi, a ne samo 3D kartoni koje ionako ne vidite pri brzini dok vozite. No, ove mane na koje ukazujemo nisu nekakav preveliki problem. Igra i dalje izgleda jako dobro, unatoč jasnim manjkavostima koji vas podsjećaju da je još uvijek samo igra, a ne prava stvar.

FINIŠ

Nakon 40 sati utučenih u igru, mogu zaključiti kako je F1 2017 vrijedan hvale. Ima tu nekih sitnih bugova, no isti će s vremenom biti ispravljeni vrlo ažurnim zakrpama. Daleko je važnije da je osjećaj vožnje je odličan, rekli bi nikad bolji, samo utrkivanje također. Gotovo da nema segmenta u kojemu igra nije napredovala.

Naravno, mjesta za napredak i dalje ima, ali je ovo jako blizu onog što apsolutno svaki fan želi od svoje F1 igre. Ovdje je riječ o najboljoj i najkompletnijoj igri u serijalu s pregršt novotarija i inovacija. F1 2017 je igra prepuna sadržaja koji će mnoge držati i po stotinjak sati u virtualnom oktanskom cirkusu.

sdfgdvg