Igrali smo – Dirt Rally

prodigy_rec01_dirtrally_featured

Nedavno nas je Codemasters iznenadio svojim novim rally naslovom u DiRT serijalu pod nazivom Dirt Rally te ga izbacio u prodaju kao Early Access verziju preko Steama. Budući da smo dugo čekali jedan kvalitetan rally naslov, odmah smo uzeli stvar u svoje ruke te nakon nekoliko dana testiranja, zabave i pumpanja adrenalina, donosimo vam naše dojmove o igri koja ima veliki potencijal postati najbolji rally naslov, odmah nakon Richard Burns Rallya.

Koje su bitne promjene od prijašnjih DiRT naslova? Koji su noviteti i što se nudi? Prema čemu ova igra teži?

Zapravo, da krenemo sa onim najvažnijim pitanjem, je li Dirt Rally bolji od RBR-a? Nije. Barem ne za sada.

Da li je to loše? Naravno da ne.

Richard Burns je Richard Burns – hladnokrvan, realan, težak i hardcore. Zato se i dan danas nakon deset godina još uvijek igra u krugovima simracera. Ali pustimo RBR da bude RBR i skrenimo pažnju na Dirt Rally.

Developeri novog DiRT-a napokon su poslušali ono što im se godinama prigovara, razne kritike na račun Colin McRae i DiRT serijala te su odlučili to promijeniti i zadovoljiti ljubitelje rallya. Od izlaska prvog DiRT naslova, jasno se vidjelo u kojem smjeru Codemasters želi ići, a to je bila prodaja igre za širu publiku. Da bi do toga došli, morali su promjeniti pristup igri, unijeti više zabave i jednostavnosti, a manje realizma – što je rezultiralo pojednostavljenim voznim modelom automobila, izradom širokih staza, opcijom čudesnog Flashbacka koji vas vraća natrag u vrijeme ako slupate auto ili napravite grešku, kojekakvim modovima poput Zombie infectiona, tj. širenje zaraze sa jednog automobila na drugi – ne moramo više ništa reći.

Dirt Rally se sada okreće realizmu i simulaciji – nema više flashbacka, nema više zombija. Ono što je najbitnije, sada imamo sasvim novi vozni model sastavljen od nule, simulaciju fizike koja na puno većem nivou od prijašnjih DiRT naslova. Tu je također i poboljšani damage model sa repair sistemom, imamo puno detaljniji tuning automobila negoli je to bio prije, a uz to i team management, gdje zapošljavamo svoje engineere – netko mora popraviti naše greške zar ne? Dodajmo još i realniji grafički prikaz, jednostavniji i ljepši user interface, bolje izvedene i detaljnije zvukove, promjene vremenskih uvjeta koje su inače bile i prije, ali vrijedno ih je spomenuti, jer se zbog nove fizike jako lijepo osjeti razlika vožnje po kiši od one po snijegu, prelazak sa suhog asfalta preko ledenih dijelova i slično. Uz sve to tako lijepo zapakirano, možemo reći da smo dobili jednu odličnu rally simulaciju.prodigy_rec01_dirtrally_cars

Dakle, trenutno igra nudi 17 automobila od ere 60-tih do 2010, 36 rally dionica kroz tri države – Grčka, Monaco i Wales, te će do finalne verzije biti dodano još novog materijala, gdje se očekuje Pikes Peak do kraja petog mjeseca i dionice po Njemačkoj do kraja šestog mjeseca. Od samih modova, tu je za sada karijera, League mod namijenjen ligama te Custom Event gdje sami možemo složiti event po želji. Od custom evenata, za sada je moguće odabrati samo standardni Rally event, tj. time attack bez drugih automobila na stazi, a u planu su za dodati Hillclimb, Rallycross i Player vs Player mod.
prodigy_rec01_dirtrally_mainmenu

KARIJERA
Karijera je sastavljena iz 4 glavne komponente – Championship, Online Events, Team Management i Garage.

Da bi napredovali u karijeri, igra nam nudi virtualne kredite s kojima zatim kupujemo aute, zapošljavamo inžinjere u teamu, otključavamo nove pozicije i produžujemo ugovore. Za početak u budgetu imamo 50.000 kredita s kojima moramo kupiti barem jedan auto da bi mogli započeti Championship karijeru. Imajte na umu da bi prije toga trebali ostaviti i nešto malo kredita za barem jednog engineera koji će vam obavljati popravke između dionica prije nego krenetu u karijeru. Championship se sastoji od nekoliko dionica iz jedne ili više država, gdje se trudite odvoziti najbolje vrijeme te tako zaraditi što više bodova na ljestvici. Po završetku championshipa gleda se vaša ukupna pozicija na ljestvici i igra vam prema tome dodjeljuje nagrade – kredite, podiže team rating, daje upgradeove za auto, otključava pozicije za nove inžinjere itd.. Igra će vas također nagraditi sa dodatnim kreditima ukoliko vozite sa što realnijim postavkama, npr. isključenim assistima poput ABS-a i Traction Controla, vožnjom iz cockpit kamere, vožnjom bez vizualnih pacenotesa i slično. S druge strane igra će vas za greške kažnjavati – izlijetanje sa staze i povratak, kao i zabijanje u gledatelje i maršale sa strane, koštati će vas 12-15 sekundi na trenutno vrijeme, dok će vas pokušaj restarta u karijeri koštati 1.500 kredita.
prodigy_rec01_dirtrally_team_updates

Team Management je bitna komponenta vezana za karijeru. U team managementu zapošljavamo “šefa” teama i inžinjere koji će nam popravljati i poboljšavati aute. Uz samog Crew Chiefa možemo zaposliti još 4 inžinjera, gdje nam se nudi velika lista ljudi koje možemo zaposliti, od najjeftinijih s najmanje kvalifikacija, do onih najviše kvalificiranih koji će obaviti popravke kvalitetnije ali su zato i najskuplji. Svaki inžinjer dostupan je za određeni broj odvoženih dionica, te kada npr. odvozimo 40 dionica, potrebno je istom inžinjeru produžiti ugovor ili pak zaposliti novog. Prilikom toga treba uzeti u obzir da inžinjeri također napreduju kroz igru, poboljšavaju se s vremenom provedenim u timu te otključavaju nove sposobnosti koje im možemo dodijeliti (Perks). Zato je dobro čuvati inžinjere duže vrijeme.

prodigy_rec01_dirtrally_team_management
prodigy_rec01_dirtrally_team_engineers

Online komponenta u karijeri također donosi kredite i raspodjeljena je u četiri zanimljiva eventa:

DAILY EVENT
Ovaj event traje 24h, vozi se jedna dionica gdje svi voze isti auto, neovisno da li taj auto imamo kupljen ili ne, te se pokušava se odvoziti najbolje vrijeme.

WEEKLY EVENT
Tjedni event gdje se vozi više dionica i odabir auta je limitiran na jednu grupu, npr. Groub B iz koje odabiremo jedan auto.
Za ovaj event potrebno je imati barem jedan od automobila iz zadane grupe, ukoliko nemamo niti jedan, ne možemo sudjelovati u eventu.

MONTHLY EVENT
Event koji se mijenja jednom mjesečno, također se vozi više dionica i zahtjeva auto iz određene grupe, ukoliko ga nemamo u garaži, ne možemo sudjelovati.

PROMO WEEKEND
Za sada nepoznat event jer nije još dostupan.

Velika napomena prije ulaska u online evente je ta da za svaki event imate jedan pokušaj. Ukoliko uništite auto i budete diskvalificirani, nećete se moći vratiti u event. Isto tako i ako sami izađete iz eventa.

prodigy_rec01_dirtrally_online_events

GRAFIKA
Iako DiRT Rally koristi Ego engine iz prijašnjih Dirt naslova, grafički prikaz i razina detalja povećana je na veći nivo. Svaka država u kojoj vozimo dionice ima dobro pogođenu atmosferu i nudi uvjerljivu presliku onoga kako to izgleda u stvarnosti. Snježna brda Monte Carla, oštri zavoji i hladni asfalt. Šljunkovite ceste Grčkih planina, odlomljeni komadi stijena i dug trag prašine iza nas. Blatnjave ceste Walesa, mokre livade i strašne mračne šume. Bloom efekt koji je bio dosta istaknut prije, ovdje je sveden na minimum i koristi se puno realnija paleta boja i ton prikaza.

Igra je kao i prijašnji naslovi poprilično dobro optimizirana i nudi mnoštvo grafičkih opcija. Većina ih je ista kao u DiRT 3, sa nekim novim dodacima poput Advanced Fog opcije, Advanced Ambient Occlusion, Vehicle details, Smoke Shadows i još nekih. Tu je i dalje Benchmark mod za testiranje performansi.

prodigy_rec01_dirtrally_grafika

AUDIO
Kao i grafika, audio je također na većem nivou u ovom DiRT-u. Svaki automobil ima vjerno pogođen zvuk mašine, co-drivera koji je također poboljšan skupa sa uputama koje daje, tu su i zvukovi šljunka koji udaraju ispod auta prilikom powerslide-a, pucketanje snijega, padanje kapljica kiše, što se sve lijepo uklapa u cijeli tu priču oko realizma. Ukoliko vozimo iz ‘chase’ kamere, više će se čuti zvuk mašine, pucketanje iz auspuha i šljunak. Ako vozimo iz cockpit ili dash kamere, zvuk mašine će biti prigušeniji, a glasnije ćemo čuti samog co-drivera i detalje poput zvuka mjenjača, dok ćemo iz ‘hood’ ili ‘bumper’ kamere najglasnije čuti mašinu.

VOZNI MODEL
Kao što smo spomenuli, novi DiRT koristi sasvim novi vozni model koji je sastavljen od nule. Vozni model koji je osjetno drugačiji od prijašnjih naslova, bolji, realniji i to je onaj koji vam neće praštati greške. Možda će vam iz tog razloga također biti i frustrirajuć, možda ćete nakon par pokušaja htjeti odustati, ali nemojte. Ovaj novi vozni model je jako nagrađujući – jer jednom kad ga savladate, kada odvozite dugačku dionicu bez greške i napravite odlično vrijeme, staviti će vam osmijeh na lice i uživati ćete u vožnjama ove igre.

Svaki auto ima svoju osobnost i razlika se osjeti od jednog do drugog, svaki se vozi i ponaša drugačije. FWD automobili ‘čupaju’ sa prednjim pogom i često se događa proklizavanje prednjih kotača u oštrijim zavojima, ali FWD je lakše kontrolirati za razliku od RWD automobila. Upotreba ručne kočnice u hairpinovima se kod FWD-a također razlikuje od one kod automobila sa zadnjim pogonom. Kod FWD-a ulazimo nešto brže prema zavoju, okrećemo auto pod ručnom i tek onda kada auto bude okrenut prema izlasku iz zavoja, ubacujemo u nižu brzinu ako je potrebno i izvlačimo auto naprijed. Ukoliko stisnemo gas ranije u polovici zavoja, prednji pogon će nas čupati van i lako ćemo završiti u nekoj stijeni ili stablu.

RWD automobili sa zadnjim pogonom često su oni ‘nervozni’ koje moramo konstanto kontrirati zbog zadnjeg kraja. Kod njih se mora paziti sa gasom, pogotovo prilikom izlaska iz zavoja i hairpinova. Ako koristimo ručnu, moramo ju koristiti jako kratko, da potaknemo auto na rotiranje u zavoj, a ostatak rotacije i izlazak iz zavoja doziramo sa gasom. To radimo iz razloga jer nam ručna u tom trenutku blokira kotače koji nam daju pogon i kad ju pustimo, zadnji kraj će naglo dobiti snagu i izvrtiti nas na stazi.

Ali nakon svladane tehnike, užitak je voziti oldie Lanciu Stratos sa njenim nestašnim zadnjim krajem, jedan Audi Sport Quattro, isto kao i Latvalinu 2010 Ford Fiestu. Jurnjava po dionicama je puna adrenalina, ali samim time i straha jer kao što smo napomenuli – greške se ovdje ne praštaju.

DAMAGE MODEL i REPAIR
Damage model je također dosta poboljšan, kako vizualno, tako i u simulacijskom smislu i utjecaju na rad i vozni model samog auta.
– Oštećenje same mašine koja će nam smanjiti horsepower i samu brzinu auta
– Oštećenje radijatora koji vodi do pregrijavanja mašine, koji opet vodi na ovu stavku gore
– Razbijanje auspuha koji će također smanjiti konjažu i brzinu
– Oštećenje mjenjača koje će povećati vrijeme prilikom mjenjanja brzina, pa čak i izgubiti jednu brzinu
– Trošenje suspenzije koje s vremenom više neće moći apsorbirati grbe i vibracije, te će utjecati na samo ponašanje auta
– Trošenje diskova koje će rezultirati slabijim kočenjem
– Trošenje guma koje će utjecati na vožnju, a moguće je i probušiti gumu i ostati bez nje
– Oštećenje i otpadanje same limarije auta više neće štiti druge važne dijelove
– Razbijanje farova tijekom noći, šajbe i retrovizora

prodigy_rec01_dirtrally_car_damage3Dakle, realan damage model za kojeg je potreban repair dostupan između dionica, tj. svake druge. Da bi mogli obaviti repair moramo zaposliti Engineera, jednog ili više njih koji će to kvalitetno obaviti. Svaki dio auta traži određeno vrijeme za popravak, ukoliko je potreban veći popravak, oduzeti će nam se više vremena. Igra nam nudi 30 minuta za repair, a sve preko toga dodaje nam se na naše vrijeme koje smo napravili tijekom odvoženih dionica. Dakle, nudi se opcija da obavimo ‘besplatan’ popravak unutar tih 30 min., a ono što nismo uspjeli popraviti možemo ostaviti ili za sljedeći stage pa ‘čuvati’ auto ili popraviti odmah ali će nam biti dodani penali na vrijeme.

prodigy_rec01_dirtrally_car_damage2

FFB I VOLANI
Forcefeedback na volanima trenutno je najslabija točka ove igre. Pojavljuje se prazan hod u sredini volana, nekad je teže osjetiti prijenos težine auta te se u nekim trenucima prilikom powerslide-a događa jedan kontra efekt koji ne priliči onome koji se inače događa u stvarnim vožnjama. Daleko od toga da igra nije igriva, FFB je još uvijek solidan, ali jednostavno u ovakvim simulacijama potrebno je to dovesti u red. Također nije dugo trebalo da community nađe način za popraviti FFB, pa se tako na RaceDepartmentu može naći FFB tweak koji će ga dodatno poboljšati. Developeri, iako ne opravdavaju ‘prčkanje’ po tim fajlovima, svjesni su situacije i rješavanje FFB problema im je glavni prioritet, kao i još veća podrška za volane.

Budući da je u igri default steering lock na volanima 270°, što je jako malo za rally vožnje, preporuka je da lock na volanu postavite na 540° za realniju vožnju. Kut volana nećete moći promijeniti u igri već u samom control panelu vašeg volana, npr. Logitech Profileru, Thrustmasterovom panelu, Fanatecovom itd..

OUTRO
Nakon puno jurnjave po prašnjavim dionicama, izlijetanja sa ceste i razbijenih dijelova, puno adrenalina, izazova i powerslideova, možemo reći da Dirt Rally čeka svijetla budućnost i da ćemo dobiti jednu kompletnu rally simulaciju koja se u mnogočemu razlikuje od ostalih rally naslova koje smo igrali u zadnjih nekoliko godina. Guštati ćete sa novim voznim modelom, grafičkom izgledu igre, imerzivnosti koju ona pruža i cijeloj toj rally atmosferi. Nastaviti ćemo pratiti development ove igre i sa nestrpljenjem čekati nove dionice, rally mašine i ostale novosti.

drt_2015_05_02_17_25_25_052 drt_2015_05_02_18_49_30_784 drt_2015_05_02_21_24_08_302 drt_2015_05_02_21_24_15_759 drt_2015_05_02_17_41_58_202 drt_2015_04_27_22_36_10_957

I za kraj vas ostavljam sa dva videa iz moje perspektive. Uživajte!

FORUM: DiRT Rally