Trenutno igram paralelno obadve igre, pa sam došel na ideju da ih direktno, ukratko (a opet - detaljno) usporedim jer sad najbolje vidim razlike + u obadve sam provel jako puno vremena pa mogu realno navesti mane i prednosti.
Svi ste dobrodošli u raspravu s konstruktivnim komentarima, fanboyske spike 'buhuhu druga igra je smeće' (tema nije zamišljena ko flame-bait) se brišu instantno. Post je napisan u čim je više moguće objektivnom tonu, dok je u pitanju subjektivniji stav - primjeti se + teško je biti objektivan i uvek postoji trunka subjektivnosti. Podjelite svoja iskustva koja ste imali s ovim igrama.
Ova tema bi mogla biti dobra za ljude koji tek kupuju jednu od konzola i jednu od ovih vožnji.
Pa krenimo.
FIZIKA/VOZNI MODELPo pitanju fizike su se s ovim nastavcima oba serijala izjednačila s PC simulacijama i više ne kaskaju za njima, već su s velikom većinom na istom nivou (od nekih bolje, od nekih lošije) - kolko god si to puno zadrtih PC igrača ne htelo priznati - istina je. Jedna i druga nude dovoljno opcija i asistencija tak da nije zapostavljena ni casual, ni hardcore publika. Vozni model je jako kvalitetan u obje igre i tu pravog pobjednika nema jer tu najviše dolaze ukusi u pitanje, kak kome bolje paše. Meni je za nijansu bolji Forzin zbog bolje odsimuliranog gripa, tj. samih guma i način na koj one prenose snagu automobila na asfalt i sam brutalniji osjećaj vožnje jačih automobila, dok mi je GT-ova fizika malo 'klizavija' u usporedbi s FM. Obadva su dosta realna, tj. kolko mogu biti - kolko god mi tvrdili da je jedna igra realnija od druge - ni jedna zapravo nema puno veze s vožnjom pravog auta (to znaju svi s vozačkom) jer su na kraju krajeva ipak samo igre (pozdrav zadrtoj PC ekipi, isto tak i zadrtim GT i FM fanboyima) i (karikirano) jedina je poveznica da za razliku od 99% ostalih vožnji treba kočiti prije zavoja. Auti se ponašaju realno kolko je to moguće, ali još to nije ona prava stvar. Ono kaj pokušavaju odsimulirati obje igre odrađuju - odlično. Pobjednika u ovoj kategoriji nema jer se i GT5 i FM4 voze odlično.
GRAFIKAGrafički je Forza bolja od GT-a - to sad najbolje vidim dok često pokrečem jednu igru za drugom. Oštrija je slika, više detalja ima, čak imam dojam da su modeli automobila na Forzi trunčicu detaljniji od GT premium modela. Standarde nema smisla uspoređivati, isto tak i one staze koje su samo prenesene iz GT4 u peticu. Forza se vrti na zakucanih 60 frameova, dok na GT-u framerate vidljivo zna varirati (pogotovo na stazama s promjenjivim uvjetima), da ne pričamo o prisutnom screen tearingu - FM se fluidnije vrti i bolji je osjećaj brzine upravo zbog tih zacementiranih 60fps-a. Gran Turismov glavni adut zbog kojeg zapravo jako dobro izgleda (i s kojim prikriva dosta grafičkih nedostataka) je osvjetljenje koje je najprirodnije u ovom žanru. Forza ne zaostaje puno po tom pitanju, al GT je tu bolji. Jedan od odličnih grafičkih efekata kod Forze, kojeg nema u GT-u (a tiče se osvjetljenja), su odbljesci sunca na karoseriji automobila (slika niže za primjer). Još jedna od prednosti GT-ovog grafičkog engine-a je više particle efekata, tj. ima puno više dima i prašine u odnosu na Forzu. Sve u svemu, ukratko - Forza izgleda bolje, detaljnije i fluidnije se izvodi, Gran Turismo isto jako dobro izgleda ponajviše zahvaljujući svojem osvjetljenju, ali nažalost ukupni dojam narušava slabija oštrina slike, povremeni pad fps-a i itekak vidljivi screen tearing. Obje konzole su spojene na isti monitor (Samsung SyncMaster BX2431) prek HDMI-a.
ZVUKKratko i jasno, ono kaj svi znaju - glede zvuka Forza je puno bolja od GT-a. GT kaska minimalno jednu generaciju za FM4. Makar video nemre dočarati taj zvuk i tu grmljavinu motora ko dok se igra na prave slušalice, evo za primjer video kolege Ther-a:
PROMJENJIVI UVJETIU ovoj kategoriji Gran Turismo rastura Forzu jer na Forzi nema ni kiše, ni noći. Ima samo na nekim stazama mogućnost vožnje predvečer, ali to je fiksna opcija i nema pravih promjenjivih uvjeta. U drugu ruku, na Gran Turismu je promjena noć/dan/kiša na par staza koje to podržavaju izvedena fenomenalno. Vizualno izgleda impresivno dok se noć spušta na Le Mansu, a prve kapi kiše počinju padati na ŠOFERŠAJBU. Jedina zamjerka je vizualni izgled na rubovima automobila dok se podigne vodena zavjesa iza automobila, tj. uglatost ili dok se vozi blizu auta ispred s pogledom iz kabine kak uglato izgledaju brisači i rubovi haube (slična situacija dok se prašina digne). U žaru borbe se ne obraća pažnja na to, ali recimo u Photomode-u baš jako bode u oči. Sve u svemu - odlično da ima promjenjivih uvjeta jer daju vožnji potpuno novu dimenziju. Veliki plus za GT.
AI - Umjetna InteligencijaPo ovom pitanju su obje igre u banani. AI je blago rečeno debilan, ne na Shift razini debilizma (ono je čudo jedno), ali solidno debilan. Blagu prednost dajem Forzi jer su malo agresivniji, ali kolko je plus, tolko je i minus u nekim situacijama dok komp poblesavi. Na professional su jako izazovni, ne rade greške, ne puštaju gas na ravnini (do kraja stišću, čini mi se da je i na ostalim težinama tak). Bolji je AI u odnosu na GT u smislu da ne odustanu čim ih prestigneš, tj. pokušavaju vratiti poziciju, ne puštaju gas na ravnini, bore se. U nekim situacijama bolje reagiraju, u nekim nelogično. Zbog toga su trunkicu bolji. Tu su igre izjednačene.
Legenda M. Rossi na djelu (svi koji su igrali FM serijal su dobro upoznati s njim i P. Mullerom):
KARIJERAGT-ova karijera nije skroz loša, ali je u odnosu na prijašnje nastavke iz serijala očajno izvedena. Leveling sistem je konačno proradil kolko tolko dolaskom seasonal eventi, single player A-Spec eventi djeluju ko da su u zadnji čas tek tolko, na brzinu stavljeni u igru - opće nema neke maštovitosti, malo ih je i nezanimljivi su. O nepostojećim opcijama i mogućnostima prilagodbe karijere da ne pričam. Seasonal eventi spašavaju stvar do neke mjere, ali s vremenom je postal dosadan sistem 'catch the rabbit' koj je 20 sekundi ispred na samom startu. Ajde, tu su i Time Trial i Drift seasonalsi, pa nije sve tak crno. Forza, na drugoj strani, ima odlično rješenu single player kampanju s jako puno raznolikih eventi, za svaki auto postoje minimalno 2-3 eventa (koji se granaju na 3-5 utrka svaki, karikiram). Opcija ima dosta, tak da se fino može prilagoditi za svačij ukus - npr. može se podesiti da protivnici koriste tunirane aute ili zabraniti tuning, naravno - kaj su protivnici više izazovniji, veća je novčana nagrada na kraju utrke. Uz to postoji i World Tour koji traje 10 sezona di igra automatski stavlja random evente prilagođene za auto koji koristite. Osim toga, FM ima svoj oblik seasonalsa - rivals mod. Svaki mjesec dolaze novi izazovi i puno je zanimljivije loviti duh i vrijeme nekog igrača (bilo s frend liste ili nekog random baju) nego glupog AI protivnika. Jedini minus je izostanak endurance utrka. Na svu sreću - sadržaja ima jako puno, samih eventi ima više od 300, tak da se ima jako puno za voziti.
POTROŠNJA GUMA/GORIVAGran Turismo je puno bolji po ovom pitanju. Zakaj? Zato jer se Turn 10-u potkrala jedna jako čudna dizajnerska odluka - gume i benzin se troše, ali jaaaaako sporo, tak da se rezervar sprazni vjerojatno treba oko 2 sata neprekidne vožnje, isto vredi i za gume. Mogli su barem staviti opciju (koja je došla u GT s jednim od patcheva) za brzinu trošenja guma/benzina tipa very fast, fast, normal. Iako velikoj većini igrača ova stavka ne predstavlja ništ, za mene je veliki propusti i GT tu pobjeđuje.
CAR LISTGT5 ima puno više automobila, ali su glupo odabrani i samo oko 250+ ih je premium dok je ostatak standard bez kabine i izgledom iz kamenog doba. Naravno - ima odličnih strojeva za voziti među tih 250 premium modela, ali u usporedbi s FM4 djeluje dosta siromašna ponuda. FM4 - tu su svi auti jednako dizajnirani, svi imaju kabinu i pomno su odabrani (među tih 650 komada) strojevi - od kultnih mašina s filmskog platna, pa to legendarnih trkaćih pila s svjetskih staza. Ne treba spominjati da su svi bitni proizvođači nutra. Porsche je stigel naknadno u DLC-u s 30 modela i 20 dodatnih eventi za karijeru. Među tima vozilima u igrama se nalaze auti iz nekih licenciranih prvenstvi - GT5 npr. ima licencu za SUPER GT, NASCAR, WRC, dok FM4 ima ALMS, V8 Supercars, SUPER GT. Forzina car lista je puno bolja, jedina prednost GT petice u odnosu na FM je to da ima open wheel bolida - F1, karting itd. Forza je skroz orjentirana na automobile.
GT5 CAR LISTFM4 CAR LISTTRACK LISTGT5 je kroz dlc-ove upotpunil svoju listu s SPA i Twin Ring Motegi, ima promjenjive vremenske uvjete na nekim stazama, ali ipak prednost dajem Forzi. FM4 ima puno stvarnih, legendarnih staza i to je najveći plus. Šteta da nema SPA u Forzi, ali su zato tu npr. Silverstone, Hockenheim, Road Atlanta, Sebring itd. Zanimljiv je izostanak gradskih staza u ovom nastavku Forze - ne fale mi, iskreno, ali npr. GT-ov Tokyo, SS5 itd. su mi super staze.
FM4 TRACK LISTGT5 TRACK LISTDAMAGEFM4 ima puno bolji sustav štete - od vizualnog do mehaničkog. GT-ov vizualni je koma, mehanički je ok - ali meni npr. jednostavno to nije to dok se auto mehanički more potrti, a vizualno izgleda celo. Dok ga zakantam ima da se raspada, da spojleri padaju, lim da se vija, boja da se guli. Mehanički damage je oduvek na Forzi bil dosta dobro izveden, vizualni je solidan - nije najbolji ikad viđen, ali dobro radi svoj posao. Neki auti se jače mogu razbiti, neki manje, ali glavno da se na svima vidi šteta i da nisu imuni na udarce. Niže je par slika štete iz Forze, sve od blažih dodira:
ONLINEDobar dio obje igre je fokusiran na online utrkivanje. Tu bi Forzi dal prednost zbog bolje organiziranog community-a i puno više opcija u samom lobiju. Od djeljenja setupa, skinova, replayeva, slika iz photomode-a na storefrontu do mogućnosti osnivanja car cluba s prijateljima i vožnje rivals moda. Te stvari mislim da su puno važnije za 99.99% igrača, od recimo GT Akademije - koja je jako dobro zamišljena stvar, ali kak je bil zadnji sustav natjecanja po principu licenci - dosadno. Jedina prava prednost GT5 nad FM4 u online-u je mogućnost praćenja vožnje drugih igrača iz lobija i vremena koja postavljaju u free practice-u.
KUSTOMIZACIJAGlede kustomizacije automobila Forza je svjetlosnim godinama ispred GT-a. Od mijenjanja spojlera, do bojanja auta, skidanja liverija od drugih igrača s storefronta. Sam editor je user friendly izveden, a u njemu se čuda mogu napraviti dok čovjek ima volje.
IGRIVOSTU ovom segmentu obje igre briljiraju. Dok krene vožnja samo je - još, još, još samo malo, još. Iskreno - Forza mi je bolja po samom pitanju utrkivanja, uzbudljivija je, bolji zvuk puno pridonosi samoj atmosferi, bolji je osjećaj brzine i sve je dosta brutalnije i življe od GT-a dok se dođe na stazu. GT je isto jako dobar u samoj vožnji, ali FM mi je življa. Ono di je GT bolji je briga oko limenog ljubimca, mjenjanje ulja, pranje auta, taj osjećaj kolekcionarstva. Ima jedna stvar koju ni jedna igra nemre imati, a to je i jedan od najvećih pluseva GT-u - onaj posebni Gran Turismo osjećaj koj je prisutan od samog početka serijala. Tu su igre podjednake u mojim očima, s istaknutim - Forza je bolja na stazi, GT ima neku nostalgičnu crtu.
ISPOLIRANOSTEh, tu je Gran Turismo crna ovca. Svi se sjećamo one katastrofe kad je igra izašla - brdo bugova, dugi loadingi, bugovi koji su uništavali hard diskove konzola i slično. Od onda je prošlo više od 2 godine i GT5 zahvaljujući jako dobroj podršci developera Polyphony Digital djeluje puno konkretnije i kompletnije. Još uvijek su prisutni bugovi - neki od njih su i game breaking (tipa bug koj je došel s 2.10 patchem - problem s sejvom) kaj je za jednu igru ovog kalibra razočaravajuće. Očito je da se radi na poboljšanju igre, ali puno frustrirajućih problema ju okružuje. S vremenom bi trebalo sve sjesti na svoje mjesto. FM4 u drugu ruku je jako dobro ispolirana i jedini pravi bug za koj znam je problem s instaliranjem jednog car packa s drugog diska na hard - bug s kojim se kolega Ther suočil, ali to smo sredili tak da je instaliral taj pack s mojeg DVD-a. Uglavnom, Forza po ovom pitanju šiša GT debelo.
PODRŠKA VOLANAE a sad glavna Forzina boljka, koja više ide na dušu Xbox konzoli nego samoj igri - nedostatak HID čipa i nepodržavanje velike većine volana. Dok GT5 podržava praktički sve volane od svih bitnijih igrača (Logitech, Thrustmaster, Fanatec...), FM4 podržava samo Fanatecove koji se u našoj državi službeno ne prodaju - tak da ko hoće voziti FM4 na volan u Lijepoj Našoj - jako skup sport naručivanja volana izvana. Možda se u oglasniku nađe tu i tam koj Fanatec, ali i za to treba imati para jer su Fanateci skupe igračke. Uglavnom - Gran Turismo glede podrške volana pojede Forzu.
ZAKLJUČAKObje igre imaju svoje prednosti i mane - Gran Turismo je nažalost doživel standard/premium nebulozu, brdo bugova, staze prenesene direkt iz GT4 itd. itd. Puno toga je vremenom kroz patcheve ispravljeno i igra je unatoč tome must have za svakog ljubitelja automobilizma. Igra je zapravo remek-djelo igraće industrije, nažalost popunjeno manama i nedostacima koji se nisu smjeli desiti. Šteta je da nakon 2 godine u igri ima još game breaking bugova. Ko veliki fan Gran Turismo serijala se nadam da je ovo dobra lekcija Polyphony Digitalu da nam izbaci puno bolji nastavak u budućnosti. Subjektivna ocjena igre je - 85% (igra je 90+ rang, ali s tolko grdih bugova ne zaslužuje ulazak u taj klub).
Forza Motorsport 4 je napravila veliki skok u odnosu na prijašnje nastavke iz serijala, u puno segmenata je nadmašila GT - igru za kojom je u prošlosti uvijek malo kaskala (na nekim područjima više, na nekima manje). Turn 10 Studios je napravil odličan posao s ovim nastavkom i imaju fenomenalne temelje za nastavak serijala na novoj generaciji. Samo da nova Xbox konzola dopusti pravu podršku za volane i trebali bi imati pravu stvar. Igra nije savršena, ima svoje mušice, ali ko paket djeluje jako zaokruženo i kvalitetno. Igra koja bi morala biti u kolekciji svakog ljubitelja automobilizma, nažalost malo je u nezasluženoj sjeni velikog Gran Turisma, zadrta fanboy baza je retardirana s obje strane fronta. Subjektivna ocjena - 95%
Na konzolama kad je u pitanju simulacija vožnje, samo 2 igre dolaze u obzir - kralj i kraljica - Gran Turismo i Forza Motorsport, ostalo je kompromis. Fenomenalne igre koje svaki ljubitelj automobila mora barem probati.