CSR RECENZIJA: F1 2015

Je li peta inačica F1 igre pod licencom Codemastersa uspiješna ili ne te da li smo zadovoljni s prvom pravom next gen formulom iz njihove radionice ili smo puni negativnih dojmova, saznajte u ovoj opširnoj recenziji Codemasterove F1 2015.

213134

F1 2015

Platforma: PC, Xbox One, PlayStation 4
Developer: Codemasters Birmingham
Izdavač: Codemasters
Periferija: Thrustmaster T500RS
Provedeno sati u igri: 20+

Kod svih igara koje su dio nekakvog serijala očekujemo da sa svakim novim nastavkom igra unese pozitivne promjene, riješavajući se onih loših strana i primjenjujući nove stvari, kako bi igra bila još zanimljivija, sviježija, novija, brža, bolja, jača. Petu godinu pod F1 licencom, Codemasters je trebao pripremiti petu igru u najboljem izdanju, next gen izdanju, koje više ne koči snaga i mogućnosti starih PS3 i Xbox 360 konzola te na taj način privuće novu publiku, a pritom zadrži onu staru, koja je i najglasnija kada su u pitanju kritike. Ipak pravi racing fanovi vode računa o sitnicama, pa će tako istima biti bitno apsolutno sve što se može doživjeti u vikendu formule 1. Da li su momci i djevojke napravili korak naprijed u odnosu na prošle igre u serijalu ili natrag? Niti jedno niti drugo, što je možda i najgore za fanove serijala. U igru su unjeli par novih elemenata, no izbacili su puno više stvari koje su valjale, nego dobrih što su unjeli. No o tome svemu nešto kasnije. Krenimo prvo o onome što valja i što moramo pohvaliti.

GAMEPLAY

Recenziramo PC verziju igre i to na Thrustmasterovom T500 RS volanu i ta suradnja nam se jako svidjela. Bolidi se sjajno voze i osjećaj vrlo vrlo dobar. F1 2015 ne nudi previse opcija za kalibraciju volana i nekakve kompleksne slidere gdje ćemo mjenjanjem parametara tražiti što bolji osjećaj vožnje. No ima one najosnovnije stvari kao svakoj racing igri gdje mjenjate deadzone, linearity i slično. Srećom sam osjećaj je na defaultnim postavkama gotovo savršeno pogođen, pa većina igrača s time neće imat problem, osim ako niste pravi racing fanatic koji baš mora prčkati po tim postavkama, nebi li dobio jednu jedinu stotinjku prednosti naspram drugih. Povratne informacije preko volana su fantastične. Cijelo vrijeme osjeća se dodir s podlogom, tzv. grip, vozni model je baš onakav kakav bi smo željeli da bude od jedne F1 simulacije. Osim samog gameplaya, ono što nam se zbilja najviše dopalo, je single player iskustvo i AI. Umjetna intelegencija protivnika je nestvarno dobra, zapanjujuće dobra zapravo. Na najvećoj težini ukoliko imate znanje i sposobnost im parirati, AI uz vašu korektnu vožnju može nekoga prevariti za pravu utrku Formule 1. Jasno ima situacija, gdje ne reagiraju baš najbolje, jer je gotovo nemoguće napisat takav kod umjetne intelegencije. No svatko tko prati pravu formulu 1, zna da kod svakog vozača, bio on šampion ili na dnu ljestvice ima pregršt pogrešaka, pa čak i onih amaterskih, tako da svaka greška koju ćete možda uočiti kod AI-a, je nekako prirodna, simpatična te što je najzanimljivije toliko realna, da ćete se poistovjetit s tim vozačem kao da je u pitanju stvarnost, a ne virtualna simulacija. Čak i uz vašu besprijekornu vožnju, oni su agresivni, napadaju vas pred zavoje, u zavojima, unutarnjom stranom, vanjskom, ukoliko im nedate dovoljno mjesta vjerovatno će sigurno doći do kontakta te će onda netko, a možda i svi koji budu u kontaktu izgubit kontrolu i izvriti se. Taj tehnički aspekt igre je najbolji dosada u serijalu i tu skidamo kapu Codemastersu za sjajno napisan AI.

PREZENTACIJA

Igra na momente izgleda predivno, dok u većini slučajeva izgleda kao da je zapela još u mogućnostima i vizualnoj prezentaciji konzola starije generacije, nego što smo to očekivali kao punokrvnu next gen grafičku poslasticu. U noćnim i kišnim utrkama grafika je na vrhuncu prikaza i tu se možemo složit da izgleda zaista prelijepo. No povučemo li paralelu sa igrom starom pet godina, tj. sa prvom Codemastersovom F1 2010, tamo je također igra u kišnim uvjetima izgledala naprosto fantastično. No prilikom starta vidi se rezolucija niske kvalitete, sami asfalt ne izgleda toliko uvjerljivo koliko je to kod konkurentnih racing igara. Replayevi izgledaju nekako prazno i grafički očajno rekli bismo, kao i modeli likova koji su kroz igrinu prezentaciju vrlo fokusirani, pa time još više upadaju u oči ti nedostaci u vizualnom prikazu. Igra kao i sve do ove u serijalu ima prisutan grafički filter, koji nikad prikaže kristalno čistu sliku, kakvu primjerice možemo vidjet u Project CARS-u ili Forzi Motorsport igrama. No nasreću bar je paleta boja ove godine pogođena, pa sve to nekako ispada oku ugodnije nego u ranijim nastavcima.

KOLIZIJA I MODEL OŠTEĆENJA

Dodirnete li bilo kojeg suparnika gumom u gumu, bilo prednjom u njegovu zadnju, bočno, ili da to isto doživite od protivnika, kolizija je poprilično na visokom nivou te će epilog tog kontakta biti da ćete vrlo vjerovatno netko iz tog incidenta završiti van staze i to izgleda vrlo uvjerljivo ako ćemo gledat fizikalni model kolizije. No ono što ne prati taj briljantni igrin segment je model oštećenja. Sada nažalost prelazimo na ono loše čega je ova igra opet kažemo nažalost puna. Model oštećenja je morao u svakom slučaju biti bolji. Ovo je next gen naslov i gotovo je neoprostivo da ima toliko kontakata gdje prođete bez ikakvih oštećenja. Ima situacija, da bi vam u stvarnosti auto bio karamboliran u totalci, no u igri, u većini slučajeva ostanete bez prednjeg krilca, možda zadnjeg, a u najgorem slučaju s probušenom gumom na to sve. No da, ima i još goreg od toga. To je kraj utrke, u racing žargonu DNF, dešava se prilikom diskvalifikacije ili teškog udesa, koji opet izgleda kao ranije opisan gubitak krilca ili probušene gume. Što je tragikomično za petu igru u serijalu. Zamislite si samo; vozite se u zavoju, pogodi vas bolid s 300 na sat i vi izgubite samo krilce ili prođete samo sa probušenom gumom i utrka je za vas gotova. F1 2011 je imala čak nešto dinamičniji i uvjerljiviji model oštećenja, gdje su bar letili na sve strane komadići bolide, pa je sve djelovalo stvarnije nego ovdje. Ono što je još frustrirajuće od modela oštećenja su bugovi i glitchevi. Na konzolama je primjećeno da je box sav prekriven nekakvom crvenom dimnom zavjesom, bolidi koji se okreću po zraku itd. Uglavnom rasulo rekli bismo. Primjerice u zadnjoj utrci sezone u borbi za naslov, iako je vodeći čovjek prvenstva trebao završiti najmanje peti kako bi osvojio prvenstvo, naš bolid prošavši kroz cilj kao prvi dobio je informaciju da smo osvojili naslov iako je Hamilton, čovjek koji je do zadnjeg kruga bio treći, što jednostavno nije bilo logično. No ajde možda je čovjek zaradio kaznu pa ga je vremenski koštalo plasmana usred TOP 5. Pa usred veselja i informacije da smo osvojili prvenstvno, usljedio hladan tuš. Na završnoj ceremoniji ipak Hamilton na postolju, pri poredku spiker objavi kako je Hamilton osvojio prvenstvo. Znači totalno nesinkronizirano i bugovito prvenstvo. Srećom odigravši cijelo jedno prvenstvo, naišli smo samo na par takvih nelogičnih gluposti. No gledajući stanje na PC-u i ostalim konzolama, bit će tu potrebno još dosta ažuriranja i krpanja postojećeg stanja.

ONLINE

Online je igrina najveća katastrofa. Što je najgore nije stvar čak ni u internetskoj vezi, nego jednostavno užasna sinkronizacija svih ljudi u lobbyu. Primjerice toliko je stvar loša, da je online utrkivanje zapravo online time trial. Da dobro ste čuli. Igra nemože sinkronizirati vozače na stazi da se vide kako spad i da pritom igrači mogu računati na sudare i koliziju, nego jednostavno vidite bolid ispred sebe i ako ste brži, jednostavno prođete kroz njega. Kao da se utrkujete protiv ghost vozača. Situacija nije ograničena samo na jednu platform i samo na nekoliko lokacija u svijetu, svi imaju istih problema. Da bi stvar bila još tragičnija, upravo se Codemasters očitovao prije izlaska igre, kako su prepravili online da ponudi najbolje online utrkivanje u serijalu. Eh moj Codie, ovo ti nije trebalo. Multiplayer još osim klasičnog utrkivanja nudi i tzv. Hopperse, devet online modova koji su toliko secirani po ulogama u koje uskačete, tipa jedna staza, najviša težina, kiša i uz online probleme koje smo već opisali ti modovi ispadaju beskorisni, jer u njihovim lobbyima nema apsolutno nikoga, možda ćete uz poduže čekanje naletit na jednog, dvojicu, ali to je sreća. Ali ima li to smisla? F1 igra, utrka, mod u kojem bi trebao biti grid sa barem desetak vozača, a vi u lobbyu, jedna momka nađete?! A igra je tek izašla, pa kroz neko vrijeme više apsolutno nikog nećete moć pronać za igranje tih modova.

NEDOSTACI, MANJAK MODOVA

Jedan od većih nedostataka ove igre ne nekonzistentnost pravila. Primjerice, možete kratit stazu nebrojeno mnogo puta dobit ćete samo opomenu bez ikakvih sankcija, napravite jedan kontakt s bolidom prilikom kočenja, što se smatra normalnim racing incidetom koji netreba nikakve sankcije, proći ćete s penalom od nekoliko sekundi. To zna biti dosta frustrirajuće I igra koja se trudi biti simulacija pada na osnovama svojih pravila. Jer uzmite jedne kvalifikacije, skratite pet zavoja i pole position je vaš. Što naravno, nije uredu! Nekad igra dobro ocjeni kada idete mimo pravila, a nekad neće ni reagirat na vašu očitu krađu. Codemasters, šta ti to treba?! Ono što nas je najviše razočaralo u single player kampanji je nedostatak klasične karijere na kakvu smo navikli, na paddock (naša baza u kojoj pratimo što se dešava oko nas, sezone i utrka koje sljede i u kojem smo mogli odgovarati na pressice i sl.) te ograničavanja vremenskog trajanja sesija. Ukoliko želite dugačak racing vikend, što uključuje duge kvalifikacije morat ćete odvoziti i 100% vremena utrke, srednje trajanje vikenda donosi 50% vremena potrebnog za završetak utrke, dok onaj najkraći mogući vikend zahtjeva da odvozite 25% stvarnog vremena trajanja jedne utrke. Prije smo mogli birat, koliko će svaki segment vikenda trajati, od slobodnog treninga, kvalifikacija i utrke, tako da smo stvarno bili u mogućnosti si prilagodit svaki taj vikend svojim mogućnostima i željama, što je bilo odlično, jer nije bilo zaključano za cijelu sezonu. Osim toga, žalosti nas što imate na raspolaganju samo dvije sezone i to ne da krenete u karijeru sa svojim vozačem pod vašim ili željenim nickom ili imenom, nego preuzimate ulogu nekog od stvarnih F1 vozača iz 2014 ili 2015 sezone. I ukoliko nakon jedne sezone želite nastavit vozit, morate ponovit istu sezonu, što je neobjašnjivo glupo. Codemastersu moj crni, ovo ti stvarno nije trebalo?! Od svih ranijih nastavaka vjerovatno smo najviše voljeli upravo tu kastomizaciju F1 karijere, u kojoj smo birali kacige, timove, borili se za ulogu prvog vozača u timu, odrađujući zadatke koje nam je zadao tim te dobivanje nagrada za dobre rezultate u vidu istraživanja i proizvodnje gdje bi dobivali nove, brže, bolje segmente na bolidu kao što je bolja aerodinamika, sustav goriva i slično. Upravo sve to, ovdje više nema u nikojem smislu. Odaberete stvarnog F1 vozača i jedino što spašava cijelu tu prezentaciju karijere je David Croft intro u kojem uz pregršt animacija u razno raznim timovima, novostima oko vozača i svojim zapažanjima pruža zanimljivu atmosferu i to vas malo tjera da se opustite u toj ulozi oko F1 cirkusa. Apsolutno vas ništa ne motivira da nakon odvožene jedne sezone nastavite ponavljat sezonu za sezonom. Sve se resetira i nema nikakve progresije koja će vas zadržat za ekranom tj. za ovom igrom. Jedino ako ste baš veliki fan ove igre i možete preskočit sve te mane i manjkove te se oslonit na gameplay koji je jedna od rijetkih svijetlih strana ove igre.

PRESUDA

Stvarno je neobjašnjivo da na prelasku sa starih konzola na nove, Codemasters s ovom igrom otišao ne dva, nego tri koraka unazad. Izbacivši pregršt stvari koje su bile osovina i istinske vrline ovog serijala. Sjajna Croftova F1 prezentacija, nemože nadoknaditi manjak dobro prezentirane karijere sa mnoštvom opcija i kastomizacijom svega i svačega, gdje sami krojite kamo će otić vaša karijera. Ovaj serijal pod hitno treba dubinu, modove, kooperativna prvenstva, klasične bolide, klasične utrke i prvenstva, bogatu single player karijeru. Dakle sve ono što su neki nastavci i imali, no ovdje toga nema. Ukoliko vas zanima naše mišljenje da li je vrijedi kupiti ovu igru. Rekli bismo ne za te novce. Možda ukoliko ste fan, da pričekate da dođe na popust, ali za ovako okraljaštenu igru što se modova tiče plaćat punu cijenu igre definitivno ne. Nadamo se da će Codemasters pogledat u vlastito dvorište i uzore tražit u DiRT Rally serijalu, koji je primjer kako zadovoljit racing fanatike, približit igru novoj publici i uz mnoštvo modova i dodatnog sadržaja unjet svježinu, dubinu i kompleksnost u serijal.

DOBAR, LOŠ, ZAO…

Dobro:

• Umjetna intelegencija