F1 Specijal: Analiza F1 vikenda (Australija, Bahrein i Kina)

AUSSUN6-1500x1000

Nakon prve tri utrke iza nas, došlo je vrijeme da napravimo mali pregled situacije u F1. Prva stvar koju treba spomenuti zasigurno je mini-sapunica kroz koju je F1 odigrala s kvalifikacijama. U prvim kvalifikacijama u Melbourneu je debitirao novi, eliminacijski sustav kvalifikacija. I prošao je, odn. nije prošao kroz vatreno krštenje. Velika većina fanova, vozača, ljudi u paddocku i najvažnije, momčadi se protivila novom sustavu. Momčadi su se jednoglasno dogovorile da eliminacijski sustav moraju otići i da se treba vratiti na stari sustav. FIA i Bernie nisu dijelili to mišljenje i momčadima ponudile modificirani eliminacijski sustav za sljedeću utrku, VN Bahreina. Neke momčadi nisu htjele podržati taj kompromis i u Bahreinu smo ponovno gledali eliminacijske kvalifikacije. Do dogovora je došlo tek prije treće utrke, VN Kine, i vratio se stari sustav kvalifikacija.

f12016gp01aus_jk1859294

S pozitivne strane ipak, lijepo je vidjeti da su neke stvari donijele bolje utrkivanje u novoj sezoni. Formula 1 je ušla treću sezonu hibridne ere i uz male modifikacije što se tiče tehničkog pravilnika, razlike između momčadi su se smanjile, što najviše do izražaja dolazi u sredini poretka. Novo pravilo kojem Pirelli na svaku utrku umjesto dosadašnje dvije sada donosi tri komponente guma jer također dalo novu dimenziju utrkama. Momčadi same biraju koliko kojih komponenti žele donijeti na svaku utrku i uz razlike od otprilike dvije sekunde između najmekše i najtvrđe komponente.

WX0W9908

Predsezonska testiranja su dala dovoljno jasnu sliku o poretku momčadi u 2016., no ipak smo vidjeli neka iznenađenja. Na vrhu je situacija ostala prilično slična kao i krajem 2015. Mercedes je i dalje vladar F1, a prati ga Ferrari koji u brzom krugu kasni grubih pola sekunde. Iza njih Williams i Red Bull su zamijenili mjesta, pa je momčad energetskih pića sad prvi pratitelj Mercedesu i Ferrariju. Slijedi jako gusti srednji dio grida. Toro Rosso je napravio odličan posao sa šasijom i unatoč motoru iz 2015. bez problema pariraju ostalim momčadima. Iznenađujuće dobar Haas, McLaren i iznenađujuće lošija Force India. Renault Sauber i Manor okupiraju posljednja mjesta.

d_reinhard_china_16_2686

Mercedesov dvojac imao je prilično kontrastne prve tri utrke. S jedne strane imamo Nicu Rosberga koji je pobijedio sve tri utrke, a s druge Lewisa Hamiltona koji je nakon dva (od dvije šanse koje je imao) pole positiona utrku izgubio već u prvim zavojima. Zapravo, u sve tri utrke je u prvom zavoju imao neki incident(ić). U Australiji je bio izguran široko i izgubio pozicije, u Bahreinu se Bottas zabio u njega i oštetio mu bolid, a u Kini nakon starta s rizične posljednje pozicije nije preživio prvih zavoj i ostao bez prednjega krila koje mu se potkopalo pod bolid i dodatno ga oštetilo. Dakle, iako Rosberg ima jako lijepih 36 bodova prednosti nad Hamiltonom u prvenstvu, zapravo ga još nijednom nije pobijedio u obračunu jedan-na-jedan na stazi. Pole position koji je osvojio u Kini je osvojio nakon što je Hamilton zbog kvara na bolidu ispao ranije u kvalifikacijama.

formule1_racepictures_20160417-0246s-1500x1000

Ferrari je imao turbulentan start u sezonu. U Australiji je Vettel imao realnu šansu za pobjedu koju je negirala strateška pogreška. Uz to, Kimijevo odustajanje zbog kvara na bolidu nije bio razlog za veselje. U Bahreinu je zbog kvara prije starta odustao Vettel, a u Kini su Vettel i Raikkonen nakon ne baš idealnih krugova u Q3 imali kontakt u prvom zavoju koji uništio bilo kakve šanse koje su možda postole za pobjedu. Dojam je da je razmak do Mercedesa manji nego je to bio prošle sezone, iako to rezultati još ne pokazuju. U sljedećih dva mjeseca i to bi se trebalo promijeniti. Ferrarijev motor nosi problem s efikasnosti turbo punjača, koji bi trebao biti riješen nadogradnjom motora u Rusiji. Tokom kvalifikacija ne gube toliko, ali u utrci se gubitak osjeti. Vettel (kao vodeći Ferrarijev vozač u prvenstvu) za Rosbergom zaostaje 42 boda. Iako je još jako rano, bodovi su bodovi, bili oni osvojeni u travnju ili studenom i ako Ferrari misli napadati titulu mora početi pobjeđivati Mercedes jer je bodovni zaostatak svakom od ove tri utrke samo rastao. Taj trend se treba promijeniti.

AUSSUN30-1500x1000

Red Bull nas je podsjetio da se radi o momčadi koje je osvojila četiri uzastopne dvostruke titule. Najviše je to do izražaja došlo na VN Kine gdje je Daniil Kvyat uzeo treće mjesto, a Ricciardo četvrto nakon što mu se probušila guma. Red Bull tako dobro funkcionira sa Renaultovim motorom da su i iz Ferrarija rekli da bi eventualna opskrba RB-a motorima (o kojoj se pričalo prošle godine) bila opaka pogreška. Još bolju formu RB-a očekujemo nakon što Renault počinje nadograđivati motor jer su oni preko zime potrošili najmanje tokena na razvoj. Što se vozača tiče, Ricciardo radi jako dobar posao. Osvojio je tri četvrta mjesta i trenutno je treći u ukupnome poretku. Može se reći da nema mjesta prigovoru. Kvyatu je podij u Kini bio silno potreban nakon nešto slabijih predstava, pogotovo u kvalifikacijama u Bahreinu. Već se vidjela rupa u njegovoj formi u koju je upao početkom prošle sezone, ali čini se da ipak nećemo gledati reprizu tog filma. Ako ipak hoćemo, Kvyat će morati početi računati s Sainzom i Verstappenom kao eventualnim njegovim zamjenama u 2016.

formule1_racepictures_20160417-0319s-1500x1000

O Williamsu se ne može baš puno toga novoga napisati. Kako vrijeme odmiče oni se sve više vračaju u sredinu grida. Trenutno su četvrti u poretku konstruktora, a vrlo vjerojatno će tamo biti i nakon zadnje utrke. I dalje ih prate neke strateške pogreške, kao na primjer obilno korištenje medium guma u Bahreinu. Napredak su pokazali u promjenama guma i u sve tri utrke imali najbrže zaustavljanje. Što se vozača tiče, iskusni Massa radi sasvim solidan posao. Bottas koji je krenuo u svoju dosad možda najvažniju sezonu u F1 malo trokira i gubi od Masse. Trenutno je Massa skupio 22 boda kraj Bottasovih sedam. Dodajmo tome i zabijanje u Hamiltona u prvom zavoju u Bahreinu za koje je dobio kaznu prolaska kroz bokseve i nemamo baš neke argumente za uvjeravanje top momčadi da je baš Bottas pravi odabir. Trenutno ima dobre šanse za „Hulkenbergov-sindrom“.

formule1_racepictures_20160417-0471s-1500x998

Haas je odlično ušao u Formulu 1. Sistem po kojem oni rade svoj bolid (gdje neke dijelove koje im pravilnik dozvoljava jednostavno kupuju od Ferrarija) možda se neće svidjeti svima, no puno je ljepše vidjeti da nova momčad uđe u F1 i odmah ima šanse za osvajanje bodova. Prve dvije utrke bile su neki period medenog mjeseca, barem s bolidom Romaina Grosjeana koji je skupio jedno peto i jedno šesto mjesto. Na zadnjoj utrci u Kini je pak uslijedio mali hladan tuš s oba bolida zaostala krug iza pobjednika izvan bodova. No, ako ništa drugo to im je barem bila jedina utrka gdje su oba bolida završila nakon što je Gutierrez morao odustati zbog sudara i kvara na kočnicama u prošle dvije utrke. Toro Rosso može biti zadovoljan dvjema od prvih tri utrke. Na VN Australije Verstappen je nakon nekoliko drskih odgovora na team radio imao dodir sa Sainzom nakon kojeg se okrenuo na stazi i izgubio vrijeme. Skupili su bod manje od Haasa i u ovom ranom djelu sezone drže šesto mjesto u poretku konstruktora. S obzirom da koriste stari Ferrarijev motor, ostaje za vidjeti dokada će moći držati tu poziciju. Prve nadogradnje motora se očekuju oko VN Kanade, što im bi im trebalo dati još tri utrke gdje stari motor neće biti toliko hendikep. Ako možemo izdvojiti nekoga čije je forma zabilježila vidan pad, onda je to sigurno Force India. Na zadnjoj utrci 2015. kvalificirali su se kao četvrti i sedmi, a završili kao peti i sedmi. U 2016. su uspjeli skupiti samo šest bodova, a bolid (koji je vrlo sličan onome s kraja 2015.) više jednostavno nije tako konkurentan koliko je bio.

formule1_racepictures_20160417-0610s-1500x1000

Za razliku od Ferarija i Mercedesa, koji drže prva dva mjesta, druge dvije tvorničke momčadi su nakon tri utrke osvojile tek jedan bod. McLaren je bolji nego 2015., iako to i nije bilo tako teško postići. Čini se da bolid još uvijek nema brzine za Q3, kvalifikacije obično završavaju oko 12.-13. mjesta. Alonso je u Melbourneu imao veliki sudar s Gutierrezom, doduše sam kontakt s Gutierrezom i nije bio tako veliki, koliko su bile posljedice izlijetanja Alonsovog bolida u šljunak i lansiranja u zrak. Alonso je slomio rebra i propustio je VN Bahreina, gdje ga je mijenjao trenutni GP2 prvak Stoffel Vandoorne. Upravo je Vandoorne osvojio taj jedan bod.

SUT_Australian_Gra_1330625-1500x1000

Nekima će biti zanimljiva i činjenica da je Button dosad svaki puta izgubio od svog momčadskog kolege, bilo da se radilo o Alonsu i Vandoorneu, bilo da se radilo o kvalifikacijama ili utrci. Hondin motor je i dalje najlošiji na gridu, a ako i postoji nešto fantastično u McLarenojvoj šasiji, to je negirano slabijim motorom (zbog kojeg setup umjesto za grip u zavojima, moraju podesiti za krajnju brzinu na pravcu) i dosta velikom potrošnjom guma. Uglavnom, McLaren bi u 2016. nakon nešto nadogradnja bolida i motora treba biti tu negdje oko bodova. Podiji su još uvijek jaaako daleko. Renault nije niti mogao očekivati puno više od ovoga. Činjenica da je bolid zapravo obojani Lotus iz 2015. je očigledna, kao i da motor kaska za Ferrarijevim i Mercedesovim. Vozače je zasad nezahvalno suditi, trebat ćemo pričekati nekoliko relevantnijih vikenda.

20160415-0301-1500x1000

Sauber je definitivno u, blago rečeno, laganoj krizi. Još od kraja 2013., a mogli bismo čak reći i 2012. nisu imali solidan bolid za srednji dio poretka. Mark Smith, novi tehnički direktor koji u momčad došao 2015. se (navodno zbog obiteljskih razloga) povukao sa svoje pozicije. Svi komentari ne njegov rad, što od vozača što od ljudi s vrha momčadi su bili vrlo pozitivni pa ovo sigurno neće biti pomak na bolje. Pokraj toga, momčad je u financijskim problemima pa zlobnici po paddocku šire priče da neće niti doći na sljedeću utrku kako bi uštedili koji euro. Ericsson se čini se, puno bolje nosi s ovom situacijom nego Nasr. Bodove još nisu osvojili, a kako sada stvari stoje, niti će to napraviti u bližoj budućnosti. Na zadnjemu mjestu ponovno je Manor iako sada više ne možemo govoriti o totalnim outsiderima. Napravili su solidan napredak i sada čak imaju šansu za utrkivanje s ostalim momčadima, najviše sa Sauberom. Možda ćemo i gledati borbu te dvije momčadi za deseto mjesto do kraja sezone. Wehrlein je imao solidan početak F1 karijere. Najbolji nastup imao je u kvalifikacijama u Bahreinu gdje je uspio izboriti 16. mjesto, a najlošiji na sljedećim kvalifikacijama u Kini gdje izletio u ogradu. Haryanto je pokazao očekivane predstave. Zasad ništa senzacionalno. Pitanje koliko će se još zadržati u F1 jer navodno već sada ponestaje novaca za financiranje njegovog vozačkog mjesta.

12973395_974696622586159_4557591985018549816_o

Sada slijedi povratak Formule 1 u Europu. Prvo u Rusiju, nakon toga u Španjolsku i za otprilike mjesec dana u Monako. U međuvremenu bismo trebali dobiti i gotov pravilnik za 2017., što bi značilo da bi neke momčadi imale mogućnost pustiti projekt-2016. i prebaciti većinu resursa na 2017. Ovdje prvenstveno mislim na Red Bull i McLaren. Kad smo već kod Red Bulla treba spomenuti da bismo tokom slobodnih treninga u Rusiji trebali vidjeti Red Bullovu verziju zaštitne kupole za vozača. Za sada je taj RB-ov koncept bio puno bolje prihvaćen od Ferrarijevog halo-a sa zimskih testiranja. Uglavnom, radi se o prilično važnim vremenima za (barem onu bližu) budućnost Formule 1. Pitanje je samo hoće li ta pravila donijeti pomak na bolje. Rane prognoze govore da pretjecanje ne bi trebalo biti puno jednostavnije nego što je to danas, a i lako je zaključiti da će svaka veća rošada pravila samo povećati razlike između momčadi, pogotovo onih malih i velikih i opet nas vratiti na početak ciklusa od tri godine, koliko nam je trebalo da se poredak zgusne kao ove sezone.

formule1_racepictures_20160417-0372s-1500x1000