Downforce - potisak prema dolje kreiran od strane aerodinamičkih karakteristika vozila. Svrha downforcea je dozvoliti vozilu najbrži mogući prolazak kroz zavoj povećavajući vertikalni pritisak na kotače odnosno gume i tako stvarati više gripa. Isti princip koji postiže avion za uzlijetanje sa zemlje stvarajući potisak sa krilima je korišten obrnuto stvarajući potisak na vozilo koji pritišće auto za površinu staze. Tu se koristi naziv „aerodinamički grip“ koji se razlikuje od „mehaničkog gripa“ koji ima funkciju od strane mase vozila, guma i ovjesa.
Stvaranje downforcea pasivnim djelovima se uvijek postiže žrtvovanjem povećanog otpora zraka(trenja) i optimalne postavke su uvijek kompromisi između ovo dvoje navedeno. Naravno, postavke variraju od staze do staze. Ovisi o duljini same staze, ravnicama, zavojima, vrstama zavoja i sl. Ovdje je u pitanju protok zraka preko i ispod vozila jer se aerodinamična sila povećava sa kvadratom brzine i zahtjeva određenu minimalnu brzinu kojom se može proizvesti značajan efekt. Na primjer, ako se brzina poveća 5 puta downforce će se povećati 25 puta. Neki auti imaju u krajnju ruku nestabilnu aerodinamiku odnosno tako nestabilnu da i najmanje postavke u
napadnom kutu krila* ili visine vozila može imati ogromne promjene u downforceu. Vozila mogu iskusiti potisak odnosno rezultat podizanja(avion) kojem može biti uzrok neravnina na stazi ili slipstreaming iza drugih vozila, a mogu imati katastrofalne posljedice.
Dvije primarne komponente na trkaćem vozilu s kojim se može stvarati downforce su:
•
Oblik same karoserije•
Korištenje aeroprofila krila(spoilera)Većina formula ima zabranu za pomične aerodinamične dijelove koje se mogu koristiti odnosno podešavati tijekom utrke, osim u boksu
Evo par primjera downforcea i njegovog značenja:
Looks easy, doesnt it?
Nemrem najti slike još od:
1955 Le Mans nesreća, Norbert Haug
Peter Dumbreck, #5 CLR dva zavoja prije Indianapolisa, ganjajući Toyotu GT-One
Mark Webberova nesreća na Indianapolis zavoju Na LeMansu24h
Quick Fact: Mercedes CLR je imao 921kg
#6CLR, Bernd Schneidera je odmah povučen iz utrke
*
Napadni kut krila- pojam koji se upotrebljava u aerodinamici i označava kut između pravca nailazećih strujnica zraka i tetive aeroprofila.
KaroserijaZaokruženi ili sužavajući oblik krova je dizajniran za „rezanje“ zraka i smanjenje otpora zraka. Malo detaljniji dijelovi karoserije na vrhu vozila mogu biti dodane za uglađeniji protok zraka koji je usmjeren do elemenata za kreiranje downforcea(spoileri ili tuneli ispod vozila)
AeroprofiliKoličina downforcea kreirana od strane krila ili spoilera na vozilu je ovisno najviše o:
•
Oblik, površina , omjer i središnja linija koja ga dijeli•
Orijentacija samog profilaPar primjera profila:
Malo detaljnije i "naučnije"
Izgleda na avionu. Zavisi od aviona i njegove namjene takav će biti i profil samo krila
Fizički izgled
Ground effect – Nazovimo to ground effect
Odma u startu, izraz koji se ne smije pomiješati za izrazom downforcea odnosno njegovim značenjem. Ground effect je izraz koji se koristi u smislu aerodinamičkih efekata u dizajnu automobila koji se koriste za stvaranje downforcea, posebice za trkaća vozila. Kod trkaćih vozila, dizajnerov cilje je napraviti što aerodinamičniji auto zbog povećanja downforcea, povećavajući grip i dozvoljavajući veće brzine u zavojima. U odnosu na okvir vozila, površina se pomiče unazad nekom brzinom. Kako se površina pomiče, povlači zrak odozgora i uzrokuje brže kretanje istog.
Ovo povećava količinu downforcea.
NOTE: Ovo "nema" neke velike veze sa postavkama unutar igara, ali se dobije neka određena slika ako se prčka po postavkama za aerodinamiku, npr spliter, spoiler ili neke slične postavke, ovisno o igri što sve sadrži