SPECIAL: Pregled sezone Formule 1 za 2014. godinu

Nakon testiranja, većina momčadi je vjerovala da je Mercedes napravio najbolji posao tokom zime. U Australiji se pokazalo da su bili u pravu. Iako im nije najbolje krenulo – bolid Lewisa Hamiltona je u prvim krugovima prvog slobodnog treninga stao na stazi. Nije trebalo dugo čekati na pokazivanje moći – Hamilton je u kišnim kvalifikacijama uzeo pole position ispred Ricciarda u Red Bullu koji se nevjerojatno oporavio od izuzetno loših testiranja. Utrka ga je podsjetila na početak vikenda, ovaj put je problem bio jedan cilindar i Hamilton je vozio V5, umjesto V6. Rosberg je prihvatio poklon momčadskog kolege i jednostavno je odkrstario do pobjede. “What a car, what a car you are giving me” rekao je na team radiu poslije utrke, tek će se kasnije pokazati koliko dobar. Ricciardo je bio oduševljen podijem pred domaćom publikom, no par sati poslije utrke javila se FIA i diskvalificirala ga zbog prekoraćenja maksimalno dozvoljenog protoka goriva. 6 bolida je odustalo u toj utrci zbog kvara – nešto što su svi predviđali. Oba Mclarena su bila na podiju zbog te odluke, a Williams je izgubio puno bodova ispadanjem Masse u prvom krugu i Bottasovim dodirom zida koji mu je uništio gumu.

U Maleziji smo ponovno gledali kišne kvalifikacije. Hamilton je opet uzeo pole, ovaj put ispred starog prvaka Vettela. U utrci je napravio ono što je morao – pobijedio. Rosberg upotpunio prvi od mnogih Mercedesovih 1-2 finiša sezone, a Vettel je uzeo što je ostalo i popeo se na podij. Iz Williamsa su Massi na team radiju rekli “Valtteri is faster than you” da bi ga ovaj pustio, a Bottas probao uloviti Buttona za 6. mjesto. Magnussen je zbog bušenja Raikkonenove gume dobio kaznu, ispostaviti će se, tek jednu od mnogih u sezoni.

Rosberg je znao da mora zasutaviti Hamiltonov zalet u Bahreinu i uzeo pole position u suhim uvjetima ispred Hamiltona. Lewis je na startu prošao naprijed, ali Nico je konstantno bio vrlo blizu. Kasniji izlazak sigurnosnog automobila dao nam je jednu od najboljih utrka sezone. Rosberg je na mekšim gumama pokušavao proći Hamiltona, ali nije bilo mjesta za prolaz i Hamilton je ostvario drugu pobjedu sezone i još važnije, prvu nad Rosbergom. Ovdje smo prvi puta vidjeli što stvarno Mercedesovi bolidi mogu – izvukli su prednost od 20ak sekundi ispred trećeplasiranog vozača u par krugova. Bio je to Sergio Perez. Dok je Hamitlon zadržao Rosberga, Checo je prešao Hulkenberga i uzeo podij. Red Bullovi vozači su također pružili lijepi dvoboj, a prvi put smo čuli i momčadske odredbe Vettelu da propusti Ricciarda. Na iznenađenje mnogih, to je i napravio. Pastor Maldonado je podsjetio zašto je ponosan vlasnik svih svojih nadimaka, performansom s Gutierrezom. Ova utrka je pokazala i koliko je zapravo Ferrari loš. Fernando Alonso je to lijepo rekao slavljenjem s dignutom rukom dok je prolazio kroz cilj… Slavljenje 9. i 10. mjesta…

U Kini smo, gle čuda imali kišne kvalifikacije. Hamilton je odradio što je trebao – uzeo pole position, dok je Rosberg puknuo pod pritiskom i u zadnjem zavoju brzog kruga se izvrtio na stazi. U utrci je ostao bez telemetrije i limitacijom štete došao do 2. mjesta. Fernando Alonso se startom, gdje je imao dodir s Massom, probio ispred Red Bulla i zadržao Ricciarda podalje od podija.

Ako će se VN Španjolske po nečemu pamtiti – to je mini repriza Bahreina, gdje je Rosberg u zadnjim krugovima utrke lovio Hamiltona i na kraju izgubio za 0,6 sekundi i odličnoj vožnji Sebastiana Vettela. Nijemac je startao sa petnaeste pozicije zbog kazne radi promjene mjenjača, ali je odličnom vožnjom došao do 4. mjesta i s nekoliko vrhunskih poteza još jednom dokazao kritičarima koji govore da ne zna pretjecati da griješe.  Ricciardo je uzeo prvi pravi podij u karijeri. Nažalost, na ovoj utrci se napisala i jedna tužna priča u Ferrariju, više političke prirode.

Mercedes dominira. Red Bull je pokazao zašto su četverostruki svjetski prvaci i odlično se rehabilitirao od testiranja. Ferrari je pokazao da su još jednom pogriješili s taktikom. U Williamsu su znali da imaju dobar bolid, ali nisu to mogli iskoristiti te bi se uvijek nešto našlo na putu. McLaren je nakon odličnog starta u Albert parku gledao u oči reprizi 2013., a u Force Indiji nisu vjerovali gdje su u konstruktorskom poretku – ispred Mclarena. Sauber je napravio loš bolid i rezultata nije bilo, a Marussia i Caterham su ostali tamo gdje su bili zadnjih godina

VN nagrada Monaka vjerojatno jedna je od većih prekretnica sezone. Hamilton je ušao u utrku prvi put vodeći u poretku prvenstva nakon 4 uzastopne pobjede. Rosberg je morao zasutaviti njegov zalet na stazi gdje je godinu ranije osvojio pole position i pobijedio. Pobrinuo se da to i napravi, u prvom dijelu – Q3 najbrže vrijeme. U drugom krugu je izašao na stazu ispred Hamiltona, u tom drugom krugu je Hamilton bio brži u prvome sektoru, ali na kočenju za Mirabeau blokira kotače i odlazi u izletnu zonu. Žute zastave su vani i Hamilton ne smije biti brži od svog najboljeg vremena što znači da Rosbergu ide pole. Utrku je mirno priveo kraju i pobijedio. Iza njih se svašta događalo; Hulkenberg je povukao odličan potez na Magnussenu i prošao ga u Portieru, Raikkonenu je Chilton probušio gumu dok se vračao u vodeći krug tokom SC-a, dok je Raikkonen kasnije zajedno s Magnussenom stao u Loews hairpinu. Bianchi je pokazao koliko je talentiran odličnom vožnjom i doveo Marussiu do 9. mjesta (točnije 8., ali je imao banalnu kaznu od 5s). Ricciardo je ponovno skupio sve mrvice sa stola i na kraju ulovio Hamiltona koji je imao banalni problem, da su mu komadići gume nekim čudom ušli pod vizir i u zadnjim krugovima je vozio na jedno oko.

Circuit Gilles Villeneuve. Jedna od staza gdje je Hamilton uvijek u najboljim izdanjima. Silno je želio vratiti Rosbergu za Monako, ali je Finac s njemačkom putovnicom u kvalifikacijama bio odličan, stavio Hamiltona pod pritisak i uzeo pole position, dok je ovaj blokirao na kočenjima. U utrci ga je Rosberg u prvom zavoju lagano izgurao na travu i Hamilton je pao na 3. mjesto, ali glavna stvar se dogodila malo kasnije. Oba Mercedesa su odjedanput počela gubiti ritam po 2 sekunde sporijim krugovima. Mgu-K je dao svoje, kočnice su se pregrijavale i Hamilton po drugi put mora kraj utrke gledati na televiziji. Odjednom su Perez, Ricciardo, Vettel i Massa bili kandidati za pobjedu.

Ricciardo je povukao odličan potez na Perezu par krugova prije kraja nakon što mu je većinu utrke bio u mjenjaču i na kraju lakoćom prešao Rosberga da bi uzeo pobjedu. Za Williams i Force Indiu je sve izgledalo lijepo dok nije došlo do velikog sudara između Massa i Pereza koji ih je obojicu izbacio iz utrke.

F1 se vratila na Osterreichring, pardon A1, ovaj…. Red Bull ring. Hamilton je pogriješio u kvalifikacijama, okrenuo se na kočenju za 2. zavoj i morao je startati 9. Massa je uzeo prvi pole position nakon Brazila 2008. Hamilton se odličnim startom probio iza Williamsa, prešao ih kroz bokseve i cijelu utrku bio Rosbergu na 2 sekunde razdaljine, mjesta za prolaz nije bilo i Rosberg je uzeo 3. pobjedu sezone.

Kvalifikacijama za VN Velike Britanije je vladalo tipično englesko vrijeme, pogađate – kišovito. Ferrariji i Williamsi su ispali u Q1, a Hamilton je odustao od kruga u Q3 – velika pogreška pokazati će se kasnije, jer je Rosebrgu poklonio pole position i startao tek 4. U prvom krugu utrke veliki sudar je imao Kimi Raikkonen – dok se vraćao na stazu (iz asfaltirane izletne zone) naletio je na malu “stepenicu” koja je Ferrari pri velikoj brzini okrenula. U utrci se sreća vraća Hamiltonu – Rosbergu se, dok je vodio, pokvario mjenjač i Hamilton je slavio pred svojom publikom. Malo dalje se odvijao jedan od najljepših dvoboja posljednjih godina između Fernanda Alonsa i Sebastiana Vettela. Vettel je izlazio iz bokseva i izašao tik ispred Alonsa koji je silno želio uljepšati dan Ferrariju nakon užasnih kvalifkacija. Namjestio je bolid savršeno za Brooklands i Luffield, imao bolji zalet prema Copseu i krenuo po unatarnju stranu, Vettel je zatvorio i Alonso je na sve ili ništa potegnuo s vanjske i prošao. Na starijim gumama je uspio zadržati Vettela 10 krugova, dok Njemac nije potegnuo sličan potez. Bottas se odličnom vožnjom probio do podija nakon starta s 14. mjesta

U Njemačkoj su se ponovili Hamiltonovi problemi u kvalifikacijama, ovaj put ne njegovom krivicom. Prednji desni disk je dao svoje i Hamilton je kvalifikacije završio u barijeri, startao je 20. Rosberg je imao potpunu kontrolu nad utrkom i uzeo domaću pobjedu, dok se Lewis uspio probiti do 3. mjesta. Massa je na startu nakon dodira s Magnussenom, Williams okrenuo naglavce. Alonso se opet borio s crvenim bikom, ovaj put s Ricciardom. Mladi Australac je pokazao puno zrelosti u dvobojima kotač uz kotač, Alonso je prošao, ali je u zadnjem krugu morao štediti gorivo i odvesti cijeli krug u 8. brzinu. Razlika između njih dvojice je bila manje od desetinke…

Nama susjedni Hungaroring je dao jednu od najboljih utrka posljednjih godina i po meni najbolju ove sezone. Po već ustaljenom običaju Hamilton je imao probleme u kvalifikacijama – ovaj put nije uspio ni postaviti vrijeme, jer je zadnji kraj završio u plamenu i dimu radi kvara na pumpi goriva. Morat će startati iz boksa, zajedno s Magnussenom koji je završio Q3 u barijeri, nakon što je probao na slickovima odvesti krug po vlažnoj stazi. Rosberg je u utrku krenuo s pole positiona i odličnim krugovima brzo složio 10 sekundi ispred drugoplasiranog vozača, no sve topalo je u vodu nakon što je na stazu izašao prvi SC. Ricciardo je iskoristio priliku i odmah ušao u boksu dok su Rosberg, Bottas, Vettel i Alonso morali napraviti još jedan krug, to ga je stavlja na prvo mjesto s novim slickovima. Odmah iza njega je Button, koji se probao kockat s intermedijima, ali pokazat će se kroz 10 minuta – potpuno promašena odluka. Nakon restarta Ricciardo je gradio prednost, Alonso je pretjecao svakoga tko se našao ispred njega dok nije došao do čistoga zraka i bio najbrži na stazi.

Hamiltona, koji se u prvom krugu s hladnim kočnicama okrenuo u 3. zavoju,  je SC stavio odmah do Roseerga, ali su oba imali problem u obliku Vergnea. Francuz u junior RB momčadi je odlično vozio i zadržao ih je iza, sve dok Hamilton nije potegnuo odličan potez i prošao ga s vanjske strane u 6. zavoju.

Perez se okrenuo na izlazu iz zadnjeg zavoja te se zabio u zid koji odvaju stazu i pit lane, dok mu je četverostruki svj. prvak malo kasnije odlučio pokazati kako se to radi i sam se okrenuo, ali promašujući zid za nekih pola metra. U zadnja 2 kruga vodeća trojka ušla su razdvojeni u 2 sekunde. Alonso je vodio ispred Hamiltona, ali Ricciardo je na novim gumama skidao i po 4 sekunde po krugu. Rosberg je lovio Hamiltona i u zadnjim krugovima pokušao proći s vanjske strane u 3. zavoju, ali ga je Britanac fino izgurao sa staze i kako se kasnije pokazalo povrijedio Rosbergov ego.

Legendarni Spa Francorchamps bio je prva postaja nakon ljetne pauze.  Rosberg je pokazao brzinu u kvalfikacijama i uzeo pole ispred Hamiltona, ali je Britanac imao bolji start i probio se naprijed. Rosebrg je i u utrci bio brži i čim je došao blizu Lewisa je napao, probao je s vanske strane u Les Combesu, ali mjesta za prolaz nije bilo i Hamiltonova se guma raspala, a komadići ugljikovih vlakna opadala su s Rosbergovog prednjeg krila. Hamilton je na kraju odustao, a Rosberg spasio drugo mjesto. Raikkonen je prvi put u sezoni završio ispred Alonsa koji je imao kaznu 5 sekundi u boksu i većinu utrke se borio s Mclarenima i Vettelom. Magnussen ga je jednom prilikom izgurao sa staze na Kemmel ravnici i dobio kaznu od 20s.

U Monzi je Hamilton vratio sve. Cijeli je vikend bio brži i uzeo pole, ali je imao katastrofalan start i pao u poretku, probio se, stigao Rosberga i taman kad mu se približio, Rosberg je produžio ravnu u prvoj šikani. Dvaput. Dali je riječ o nekoj kazni iz Mercedesa, ili pucanju pod pritiskom zna samo on.

Ricciardo, Bottas, Perez i Button su napravili odličan show. Ricciardo je čuvao gume u prvom djelu utrke i u drugom imao 5 kruga novije. Odličnim potezom je u Della Rogia šikani prošao Vettela. Dok se probijao do Vettela, postigao je najveću brzinu u 2014. – 362,7km/h. Bottas je kao i Hamilton pao na startu, ali se probio do 4. mjesta, a Perez i Button su odličnim dvobojem podsjetili na 2013. Kevin Magnussen je ovoga puta dobio kaznu od samo 5s za guranje Bottasa van staze. Domaća utrka za Ferrari je katastrofalno prošla. Alonsov bolid je stao, a Raikkonen je uzeo 9 mjesto, Nakon utrke, predsjednik Luca di Montezemolo je napustio Ferrari (iz nekih drugih razloga, ali to je tema za neku drugu priliku)

Singapurska noć, donijela je fantastične kvalifikacije – Hamilton ispred Rosberga za samo 0,007s. “Damn it!” – derao se Rosberg na team radiju. U utrci se sreća okrenula na Hamiltonovu stranu – Rosberg je krenuo iz boksa, bio spor i na kraju odsutao zbog kvara. Jean Eric Vergne je odvezao odličnu utrku i završio 6., imao je kaznu 5s, prošao sve ispred sebe, izgradio prednost i s kaznom završio samo 0.2 s ispred Pereza.

Prije VN Japana svi su upozoravali na tajfun koji se približao. Momčadi su htjele utrku u subotu ili barem raniji start. FOM i Bernie su sve odbili i utrka se vozila u normalnom terminu u nedjelju. Rosberg je u suhim kvalifikacijam uzeo pole, ali je u utrci imao problema s preupravljanjem i Hamilton ga je odličnim potezom obišao s vanjske strane u prvom zavoju. Red Bullovi su u kvalifikacije ušli s kišnim setupom i obilazili sve ispred sebe. No svaki događaj tog vikenda je zacrnio incident u Dunlop zavoju.

Kiša je padala sve jače i jače, vidljivost je bila sve slabija i slabija, a vozači na intermedijima. Sutil je izletio i traktor koji ga je vračao na stazu našao se na krivome mjestu – Jules Bianchi je na istome mjestu izgubio kontrolu, probao vratiti bolid i završio pod bagerom. Jules je u trenutku pisanja ovoga teksta u Nici gdje se oporavlja. Nadamo se brzo i da će se vratiti za volan.

Prvi posjet olimpijskom parku u Sočiju donio je najdosadniju utrku sezone – kombinacija staze i guma nije funkcionirala, a na stazi nema puno mjesta za pretjecanje. Hamilton je bio brz tokom cijelog vikenda, uzeo pole, Rosberg ga je prošao na startu, blokirao na kočenju za prvi zavoj i morao odmah u boks po nove gume na kojima je odvezao cijelu utrku i probio se do drugog mjesta. Mercedes je ovdje matematički osigurao konstruktorsko prvenstvo.

U Teksasu je Rosberg imao jednu misiju – pobijediti Hamiltona. U kvalifikacijama je uzeo pole, ali u utrci jednostavno nije imao ritma i izgubio vodeću poziciju. Ricciardo je ponovno pokazao koliko je dobar odličnim prolazom Alonsa i preskakanjem WIlliamsa kroz bokseve čime je završio na podiju. Vettel je prvi odlučio koristiti 6. pogonsku jedinicu i startao iz boksa, probio se do 7. mjesta. Dok su nam Jenson Buttona, vozač Mclarena i Fernando Alonso, budući vozač Mclarena priuštili odličan dvoboj.

Rosberg je u brazilskom Interlagosu bio utrku pametniji. Cijeli vikend je bio jako brz – najbrži u svako slbodnom treningu i na poleu. Pitanje je bilo hoće li Hamilton opet proči naprijed. Nije prošao. Pregrijao je gume prije ulaska u bokseve, odabrao pogrešne postavke biasa kočnica i izletio u 4. zavoju te izgubio 7sec. Do kraja utrke ga je stigao, ali nije došao do prilike da ozbiljnije napadne Rosberga kojemu je ovo bio veliki moralni boost . Massa je doveo Williams do podija nakon 5s kazne zbog prebrzu vožnju u boksu. Button je odvezao odličnu utrku i završio 4., a oba Ferrarija su pred kraj utrke imali dvoboj na stazi. Alonso je bio iza na novijim gumama i na kraju prošao. Nije bilo timskih odredba, još jedna potvrda da Španjolac napušta momčad.

Grand Finale. Abu Dhabi, ili popularnije Abu Double, kako je prozvan zbog duplih bodova. Rosberg je u kvalifikacijama odvezao fantastičan krug i ostavio Hamiltona skoro 4 desetinke iza. Red Bullovi bolidi su par sati nakon kvalifikacija bili diskvalificirani, jer je u prednjem krilu otkrivena opruga koja potiče savijanje flapova. Dozvoljeno im je startati utrku, startali su iz boksa i probili se do  4. – Ricciardo i 8.- Vettel. U utrci nije bilo SC-a, što im nije bila olakotna okolnost. Force India je uzela solidne bodove, ali ne dovoljno da preskoče McLaren u konstruktorskom poretku. Buttonovo 5. mjesto je kumovalo tome. A sada glavna stvar – bitka za titulu. Nije dugo trajala. Hamilton je brijantnim startom preskočio Rosberga i jurio na prvom poziciji sve dok se Rosbergu nije vratila Kanada i problem s MGU-K koji je dao svoje. Nešto što nitko u Mercedesu nije želio. Nadao se završetku među prvih pet koje mu je trebalo da bi imao matematičku mogučnost da osvoji naslov ukoliko Hamilton odustane, ali nije bilo ništa od toga. Završio je 14. Hamilton je potpuno zasluženo postao dvostruki svjetski prvak.

Mercedes je završio mega uspješnu sezonu:

16 pobjeda u sezoni  – rekord 18 pole positiona – izjednačen rekord 11 1-2 završetka u utrci – rekord 5 uzastopnih 1-2 u utrki – izjednačen rekord 12 1-2 završetka u kvalifikacijama – izjednačen rekord 8 uzastopnih 1-2 u kvalifkacijma – rekord

Abu Dhabi Grand Prix: 1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1:39:02.619 2. Felipe Massa (Williams) +2.500 3. Valtteri Bottas (Williams) +28.800 4. Daniel Ricciardo (Red Bull) +37.200 5. Jenson Button (McLaren) +1:00.300 6. Nico Hulkenberg (Force India) +1:02.100 7. Sergio Perez (Force India) +1:11.000 8. Sebastian Vettel (Red Bull) +1:12.000 9. Fernando Alonso (Ferrari) +1:25.800 10. Kimi Raikkonen (Ferrari) +1:27.800 11. Kevin Magnussen (McLaren) +1:30.300 12. Jean-Eric Vergne (Toro Rosso) +1:31.900 13. Romain Grosjean (Lotus) 14. Nico Rosberg (Mercedes) 15. Esteban Gutierrez (Sauber) 16. Adrian Sutil (Sauber) 17. Will Stevens (Caterham)

Konačni poredak: 1. Lewis Hamilton (Mercedes) 384 2. Nico Rosberg (Mercedes) 317 3. Daniel Ricciardo (Red Bull) 238 4. Valtteri Bottas (Williams) 186 5. Sebastian Vettel (Red Bull) 167 6. Fernando Alonso (Ferrari) 161 7. Felipe Massa (Williams) 134 8. Jenson Button (McLaren) 126 9. Nico Hulkenberg (Force India) 96 10. Sergio Perez (Force India) 59 11. Kevin Magnussen (McLaren) 55 12. Kimi Raikkonen (Ferrari) 55 13. Jean-Eric Vergne (Toro Rosso) 22 14. Romain Grosjean (Lotus) 8 15. Danil Kvjat (Toro Rosso) 8 16. Pastor Maldonado (Lotus) 2 17. Jules Bianchi (Marussia) 2

2014. donijela je najveću promjenu pravila u povijesti Formule 1. Mercedes je najranije počeo raditi i najviše uložio u nove pogonske jedinice – vratilo im se jednom od najdominantnijih (po nekim i najdominantnijoj) sezona ikad. Red Bull je napravio dobar posao sa šasijom, ali ih je Renaultov PU držao dalje od šanse da ozbiljno napadnu Mercedes. Ferrari je imao sve uvjete da se vrate pobjedama, ali su opet napravili katastrofalan posao što je rezultiralo očajnim rezultatom, sa samo 2 podija i velikim remontom unutar ekipe. Mclaren je ponovno zakazao – od Mercedesa nisu mogli iskoritstiti ono najbolje, a ni šasija nije bila među najboljima. U Willliamsu su nova pravila vrlo dobro prihvaćena. Nakon užasne prošle sezone, vratili su se na vrh, na 3. mjesto. Tko zna –  da nisu imali toliko pehova u prvom djelu sezone možda bi zaprijetili Red Bullu. Force India je imala vrlo dobru sezonu, Toro Rosso je ostao tamo gdje je i bio, Lotus je nakon solidne dvije sezone s V8 motorima podbacio, a Marussia je napokon osvojila bodove (i malo kasnije propala). Sauberu je ovo najgora sezone u F1 – bez boda, a na kraju je ostao Caterham.  Nakon svega, najvažnije stvar je da će se 2014., osim po dominaciji i traženju pravog puta za iduće godine između malih i velikih momčadi, te Ecclestoneu, pamtiti i po kvalitetnome utrkivanju.