CSR RECENZIJA: DiRT Rally

maxresdefault

Nakon gotovo 18 mjeseci otkada je Dirt Rally ugledao svjetlo dana, tj. otkad je dospio u naše ruke. Svašta se tu izmjenjalo od prve Early Access verzije pa do danas kada Dirt Rally blista u punom izdanju. Dobili smo puno noviteta, puno novog sadržaja, izmjena i ispravaka, izlazili su i neki drugi Rally naslovi u nadi da će skinuti kralja sa trona, a mi sa velikom sigurnošću možemo reći – to se nije dogodilo! DiRT Rally je i dalje na prvom mjestu u svijetu Rallyja – one game to rule them all. Kombinacija dobre grafike, količine sadržaja, odličnog zvuka, osjećaja vožnje, podrške za simracere u širokom smislu te riječi, sve to zajedno izmiksano daje jedan izvrstan i žestok koktel, a jednom kad ga probaš jednostavno želiš još!

DiRT Rally

Platforma: PC, Xbox One, PlayStation 4
Developer i izdavač: Codemasters
Recenziju napisali: the_prodigy i Cole
Periferija: FANATEC CSW V1 Rally Rim, Thrustmaster T500RS
Provedeno sati u igri: 80+

subaru-impreza-finland-slide

Prošle godine recenzirali smo prvu Early Access verziju, pa da neke stvari ne ponavljamo opet ovaj put ćemo se bazirati na promjene i novitete koje smo dobili, te sam finalni produkt. Možemo započeti sa sadržajem kojeg smo dobivali kroz updejtove od početka pa do izlaska igre. Sa prvom Early Access verzijom imali smo 17 automobila, 36 dionica kroz 3 države, a od modova samo standardni Rally event. Danas imamo oko 40 automobila, te preko 70 dionica kroz 6 država gdje su uz Grčku, Monaco i Wales dodane još Finska, Njemačka i Švedska. Uz to smo dobili još i Pikes Peak – Hillclimb mod sa svojim dionicama i licencirani FIA RallyCross mod također sa svojim stazama. Gledajući te brojke dolazimo do zaključka da su developeri napravili odličan posao u popunjavanju igre novim sadržajem i to su na pametan način rasporedili kroz updejtove. Taman kad bi se malo zasitili od vožnje, oni bi izbacili nešto novo. Sve automobile trenutno u igri možete pogledati ovdje:

Pored dodanog sadržaja bilo je i jako puno izmjena u samom enginu igre i modelu vožnje. Developeri su slušali zahtjeve igrača i prilagođavali im se koliko god je to bilo moguće da bi na kraju dobili jedan dobar simulacijski paket.

 

STEAM WORKSHOP
Integracija i povezivanje igre sa Steam Workshopom je jedan veliki plus u cijelom tom paketu, a to će najviše cijeniti igrači kojima je podešavanje Force Feedbacka i Tuning automobila malo teže. Tako sada preko Workshopa možete skinuti tuđi setup za auto i isprobati ga u igri, kao i nečije postavke FFB-a. Isto tako možete uploadati svoje postavke i možda pomoći nekom drugom.

 

FORCE FEEDBACK I VOLANI
Jedna od stvari koja je doživjela najveću promjenu je Force Feedback za volane i sam osjećaj vožnje. Dok smo u Early Access recenziji pisali kako je FFB bio najslabija točka igre, danas pišemo da je FFB dobio poprilično dobar makeover i definitno velik pomak od onog na početku. Uvedene su sasvim nove opcije za uštimavanje FFB-a, izbačene su standardne tri postavke i sada imamo 8 postavki za preciznije podešavanje FFB-a po želji, a tu je i spomenuti Workshop pa možete skinuti nečije postavke i isprobati.

new-ffb

S vremenom je uvedena i podrška za velik broj volana, pa ih sama igra sada više prepoznaje i automatski podešava. Još jedna od najbitnih novih dodataka su opcije za kalibraciju volana. Kao i nove opcije za FFB, ovaj sistem za kalibraciju je nešto sasvim novo viđeno naspram prijašnjih Codemastersovih racing naslova i iskreno se nadamo da će tu implementaciju prenijeti i u buduće igre. Sada možemo točno kalibrirati volane i pedale po želji, također je riješen problem iz Early Accessa gdje je kut volana bio podešen na 270°, a sad se automatski podešava prema kalibraciji. Postoji i nova opcija Soft Lock gdje nam se kut volana realno mjenja prema autu koji vozimo. Na kraju sve te postavke možemo spremiti i loadirati kasnije po potrebi, što se također prije nije moglo.

new-calib1 new-calib2 new-calib3

VOZNI MODEL
Vozni model je krenuo od verzije 1, do V1.5 i trenutno su svi automobili prebačeni na V2 model. Bilo je tu nekoliko revizija i podešavanja, naravno sve u svrhu boljeg i realnijeg ponašanja automobila. Korekcije rada suspenzija, guma, nove varijable i kalkulacije aerodinamike, rad same mašine, sve je to pridonijelo realizmu koji čini ovu igru boljom od trenutne konkurencije. Razlika se osjeti od auta do auta, svaki ima svoju osobnost i drugačije se ponaša što i od samog vozača zahtjeva prilagođavanje. Uz to dodajte još drugačije ponašanje na različitim terenima i ubrzo ćete shvatiti da igra zahtjeva dobre vještine da bi se savladala, tj. vozila brzo i bez greški. Kako smo rekli i prije, greške se u ovoj igri ne praštaju.

Jedini dio gdje su vozni model i FFB malo zakazili je vožnja po asfaltu. Dok je osjećaj vožnje po zemlji, šljunku, blatu i snijegu jako dobro prenesen kroz volan, vožnja po asfaltu nije skroz pogođena. Sa par automobila se može donekle i solidno voziti, ali kod većine to nije slučaj. Ostavlja se dojam čudnog osjećaja gdje naši potezi volana često rezultiraju nerealnim ponašanjem auta, a isto tako i obrnuto – gdje ponašanje auta često rezultira čudnim force feedbackom u volanu. Na primjer proklizavanje auta koji se ne osjeti u volanu ili pak daje nerealne signale, pa svaki naš pokušaj da auto zadržimo na cesti pada u vodu. Iskreno se nadamo da će se taj dio voznog modela znatno poboljšati pa da možemo potpuno uživati i u vožnji po asfaltu.

OSTALE NOVE OPCIJE
Od updejta do updejta developeri su udovoljavali simracerima, pa je i sama igra dobila neke jako korisne opcije. Dobili smo podešavanje cockpit kamere, tj. poziciju sjedala, što je uveliko pomoglo vozačima sa Triple Screen setupom. Oni koji imaju racing setup sa volanima blizu monitora dobili su opciju da mogu isključiti virtualni volan i ruke vozača u igri da im ne smetaju. Rotacija virtualnog volana u igri se također sada može micati prema namještenom kutu našeg volana, dok se prije micao samo za 180° neovisno koliko mi okrenuli naš volan, što bi izgledalo čudno. Dodane su opcije da možemo sami paliti i gasiti svjetla na autu, kao i uključivati brisače. Dodana je podrška za vlasnike analognih ručnih kočnica. Uvedena je i navigacija sa mišem po meniju koja se može uključiti i isključiti po želji. Sve su to sitnice koje su poboljšale i zaokružile ovu igru, a bilo ih je još puno kroz updejtove.

KARIJERA
Prije nego li krenete u karijeru na izbor imamo stvarno odličan izbor automobila, već u startu ukoliko ste otključali, tj. kupili sve automobile, u samu karijeru možete uć s bilo kojom od klasi ponuđenih rally automobila. No vjerujem da rijetko ko toliko osvoji novaca u utrkama van karijere da bi otključao skuplje automobile. Ponuda je impresivna; od povijesnih jurilica "zabranjene" Grupe B, RallyCross klase, HillClimb, Rally auomobila koji su obilježili desetljeća pa je prisutna svaka dekada rally jurilica koja seže još iz 1960, pa sve do modernih rally automobila koje možemo susresti zadnjih godina u WRC-u. Za one manje iskusne uspon i napredak u samoj karijeri bit će baš poput one izjave "od trnja do zvijezda", dakako radi se o trnovitom putu, gdje ćete se dobrano morati pomučiti kako bi primjerice osvojili prvenstvo na zadnjoj težini. Na prvu, sami koncept težine u karijeri je poprilično čudan, možda malo i nelogičan, no kada se upustite gradeći svoju karijeru, svaku pobjedu, svaki dobar rezultat pružit će itekakvu satisfakciju. Ulaskom u karijeru, počinjete na najmanjoj težini, gdje zapravo težina kao težina je irelevantna, igra zapravo nema klasično skaliranje težine, gdje bi mogli reći da što je veća težina, da je AI brži i bolji. Svakom težinom više koju otključate broj stageova po zemljama raste, tako da na najnižoj težini imate samo 4 stagea po zemlji, dok na najvišoj 12 stagea. Dobrim rezultatima osvajamo novčanu valutu, kojom kupujemo mehaničare koji brže bolje rade ovisno o svojim mogućnostima i znanju. Što je veće znanje, pogodite što, koštat će vas više novaca. Uz novce, zarađujte i XP bodove, kojima otključavate upgradeove za vaš rally automobil. Progresija otključavanja poprilično je spora, pa ćete za cijelu jednu sezonu, koja u ranijoj fazi s puno manje rally stageova traje par sati manje, dobiti možda i ako jedan jedini upgrade. No ukoliko već u sljedećoj sezoni ostanete s istim automobilom napredak u smislu unaprijeđenja tog istog automobila bit će itekako vidljiv. Sama prezentacija karijere je nešto što bih ja nazvao "stara škola" bez previše publike, sjajnih pozivnica, festivala kao u Forzinim igrama; čim uđete u karijeru, surovost i hladnoća menija ponudit će vam setupiranje automobila, razno raznih postavki i start utrke. Zaboravite na klasične DiRT najave utrka kao što smo to imali prilike gledati u DiRT 2 i DiRT 3 igrama, ovdje vrijedi pravilo; sijedi i vozi. Ono što bih naveo u karijeri kao minus, odnosi se i na igru, kada prođete par sezona, vidite sve staze, odvozite sve nekoliko puta, pojavi se monotonost i manjkavost barem još 2-3 zemlje koje bi potpuno razbile taj isti osjećaj, čekaj pa maloprije sam vozio cijeli ovaj rally. Na najvišoj težini koja nosi 12 stageova i 6 nacija, potrebno je nekakvih 5-6 sati za jednu cijelu sezonu.

greece-alpine-1-a

RALLYCROSS I HILL CLIMB

RallyCross je odlično poslužio kao odmak od klasičnog rallya i dobro je zamišljen. Ono što je mene oduševilo je AI koji je u RallyCrossu jedan od boljih koje smo imali priliku vidjeti u simracing igrama. AI pruža vrlo dobar otpor i voli ući u borbu, ali opet svjestan moje prisutnosti, izbjegava koaliziju, pritome ne gubeći puno na vremenu. Vrlo dobar posao Codemastera u koncipiranju i izvedbi ovog vrlo složenog moda, jer ako je nešto u racing igrama zahtjevno za napraviti kvalitetno, to je utrkivanje s AI-om. Hill Climb je napravljen odlično. Legendarni Pikes Peak u svojoj makadamskoj i asfaltnoj podlozi izut će vas iz cipela zbog sve surove snage koje nude Hill Climb automobili. Oba moda nude zasebne karijere, koje nisu duge kao rally karijera, ali nude isti koncept, samo što je naravno puno manje zastupljen, pa je tako u izboru i manje staza i automobila za ta natjecanja. Za oba moda, imam samo riječi pohvalte, jer sjajno proširuju igrinu raznovrsnost i zanimljivost.

dirt_rally_rx_subaru_hell_3_a

ONLINE

Online utrkivanje kao i u većini racing igara poprima sasvim drugu dimenziju od onog koje će nam pružiti AI bez obzira na kvalitetu istog. Koncept liga koje nam je Codemasters pripremio zamišljen je sjajno, kao i opcije istih. Liga može biti privatna ili javna, a sve se temelji na principu "duhova" i prava je šteta, što igra ne nudi opciju gdje bi igrači mogli u dogovoreno vrijeme svi u realnom vremenu se utrkivat i na taj način račune odmjeriti po onom starom "sad i odmah" principu. Dosta sam zadovoljan sa tim konceptom.

 

GRAFIKA
Grafički izgled igre ostao je u principu isti. Kroz updejtove je bilo nekih optimizacija, fixeva tekstura i sličnih bugova, SLI korisnici su dobili optimizirane profile, performanse igre su se nešto poboljšale pretežno kad bi se vozilo s kišnim ili snježnim vremenskim uvjetima, a tad je igra najzahtjevnija. I dalje je jako ugodna oku, posebno različitosti terena i autentična atmosfera od države do države u kojoj vozimo. Modeli automobila, vremenski uvjeti, kapljice kiše, odsjaj na autu, sve je još uvijek na visokom i kvalitetnom nivou, kao i sama optimizacija.

ss_db543f9b0f859c6e10c8e980ed78a4682ccf9051-1920x1080

AUDIO
Kao i grafika, i audio je dobio par optimizacija i revizija, ali ne neke velike promjene. Na kraju krajeva, ne treba mijenjati ono što je već dobro, a ovdje je to i više nego dobro. Automobili su dobivali sitne promjene kako bi zvuk bio što autentičniji, a najviše promjena u audio dijelu igre bilo je oko suvozača i njegovih naredbi, tj. sređivanje timinga istih.

PRESUDA

Već u uvodu same recenzije spomenuli smo kako je igra "Kombinacija dobre grafike, količine sadržaja, odličnog zvuka, osjećaja vožnje, podrške za simracere u širokom smislu te riječi, sve to zajedno izmiksano daje jedan izvrstan i žestok koktel, a jednom kad ga probaš jednostavno želiš još! " kako bi rekao moj kolega the_prodigy, a ja se slažem s njime. Recenzija je dosta kasnila, malo zbog tehničkih poteškoća, no najviše kako bi zaokružili potpuni proizvod kada svi updatei izađu i kada sav dodatan sadržaj bude u igri. Obojica smo isto tako došli do zaključka, da je Codemasters morao izbaciti još sadržaja za ovu igru, kako bi ju održao živom i dalje zanimljivom, jer iako je igra već vani gotovo dvije godine, njezina kvaliteta zahtjeva još sadržaja, da bude još bolja i još bogatija. Moramo priznat da smo malo i razočarani, da još nisu ubacili barem dvije rally nacije, kako bi razbili tu neku manjkavost koja stvara dojam zasićenosti. Što se nas tiče, nastavak ove igre netreba biti blizu, ali neka se ubaci još dodatnog sadržaja, ionako imamo provjeren proizvod koje virtualne rally fanatike zadovoljava po većini standarda.

dirt-rally-artwork-553e51820abc2

92/100